hoeveel kost het als je een normale lamp overdag aanlaat???

net de energie jaarnota gekregen 300 euro bijbetalen, volgens mijn man omdat ik rm een licht aan laat staan maar mij lijkt dat erg veel!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah! Natuurlijk! Het is jouw schuld! Geloof je het zelf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ga je met die ene lamp niet halen hoor, waarschijnlijk is het de adapter van zijn laptop die hij altijd in het stopcontact laat ;-)
Amadea
12 jaar geleden
Wat versta jij onder "normale lamp"? Peertje, halogeen-, spaar-, of ledlamp?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is natuurlijk wel verstandig om te kijken waar op je kan bezuinigen. Als je ergens een lamp vaak laat branden, koop dan een LED lamp. Die hebben ze bij de Action als voor ongeveer 4 euro en die verbruiken maar 1,2 Watt. Verder zijn er veel tips te vinden op het internet om op je gas/water en elektra te besparen. http://www.energie-besparen.info/ http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen/gemiddeld-energiegebruik-in-huis

Antwoorden (3)

Hoeveel Watt zit er op die lamp? Dan kijk je hoeveel KwH en je bekijkt de prijs per KwH en je ziet het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel, het gaat om een gewone gloeilamp van 25 watt.
Watt betekent joule / seconde. In een jaar zit 60 x 60 x 24 x 365 = 31536000 seconden. 31536000 x 25 = 788400000 joule. Een lamp die een jaar constant aanstaat verbruikt 788400000 joule, wat gelijk staat aan 220 kWh (afgerond). Bij een prijs van 25 eurocent per kWh is dit € 55,- per jaar.
Een gewone gloeilamp van 25 watt kost dus € 55,- als deze constant aanstaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uitgaande van 25 cent / kWh. Dit verschilt uiteraard per energieleverancier.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door de variabelen te veranderen kun je met het specifieke wattage van je lamp en de prijs per kWh exact uitrekenen hoeveel het kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Kwh kost ongeveer 22 cent. Een gloeilamp van 60 watt kost dus 1,32 cent per uur.
Per 24 uur is dat dus 31,68 cent, per jaar is dat dus ruim €115,-
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laten we het bij de toekomst houden en zeggen het is een spaarlamp