De nieuwjaarsduik wordt niet alleen in Nederland maar ook in andere langen toegepast. Waarom neemt de nieuwjaarsduik zo snel toe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe snel dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De historie van de Nieuwjaarsduik Ok van Batenburg (de Duikmeester van Unox) en vier vrienden maakten in 1959 als opening van het officiële openwaterzwemseizoen een proefduik vanaf het Zandvoortse strand. Een paar dagen later, op 1 januari 1960, maakt Van Batenburg samen met zijn zwemvereniging Njord ’59 een eerste officiële Nieuwjaarsduik. Na afloop van deze en daaropvolgende duiken zorgde de moeder van Ok voor zelfgemaakte erwtensoep. Het duikritueel, in 1960 gestart door Van Batenburg, is inmiddels uitgegroeid tot een ware Hollandse traditie. Sinds 1960 is het aantal duikers in het land toegenomen tot 32.508 mensen die op 1 januari 2010 het ijskoude water trotseren. Unox draagt deze initiatieven in het land al jaren een warm hart toe en voorziet iedere Nieuwjaarsduiker van een warme muts en erwtensoep. En niet alleen in Nederland is de Nieuwjaarsduik een groot succes: van Noorwegen tot Zuid-Afrika organiseren Nederlanders op zestien locaties duiken op nieuwjaarsdag. Al blijft de vraag of het er bij deze buitenlandse duiken net zo heldhaftig aan toegaat als bij een duik in ijskoud water op Hollandse bodem. Eén ding is duidelijk: de populariteit van deze oer-Hollandse traditie neemt toe, zelfs over onze landgrenzen heen.

Antwoorden (1)

Met jouw 'historie van de nieuwjaarsduik' klinkt het net alsof het puur Hollands is. In 1920 was er echter al eentje in Canada.
Maar waarom het zo snel toeneemt.. tja, is dat niet met allerlei dingen? De populariteit van fastfood is ook enorm gegroeid in allerlei landen en het idee van steeds groener leven en bewust zijn van je omgeving en je ecologische voetafdruk neemt ook allemaal toe. Heel simpel: omdat het gewoon bekender wordt. Als landen er nog niet van hebben gehoord kunnen ze het ook niet doen. Maar als een paar mensen in het buitenland horen van de nieuwjaarsduik denken ze 'dat is cool, dat gaan wij ook doen'. En veel mensen volgen natuurlijk, want het is nu eenmaal heel leuk om als kuddedier het water in te vliegen op de eerste dag van een nieuw jaar. En hoe meer landen er aan mee doen, hoe meer andere landen er ook van horen.