In hoeverre is alles verklaarbaar door onderzoek van materie en in hoeverre bestaat er een niet materieel aantoonbaar gebied?

Toegevoegd na 32 minuten:
Dus, in hoeverre zouden we de wereld om ons heen en de dingen waar we in geloven kunnen verklaren door middel van onderzoek, in hoeverre blijft er een gebied over dat niet te onderzoeken is omdat dit gebied niet materieel is.
Denk bijvoorbeeld aan mensen die geloven in een leven na de dood, geesten, de invloed van andere planeten/sterren/kometen, enzovoort...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat niet iedereen deze vraag begrijpt. Kun je de vraag makkelijker verwoorden? In een uitleg bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je wel gelijk in, ik wilde eigenlijk ook een uitleg geven, ook omdat deze vraag voortvloeit uit een gesprek elders op GV, maar vond het leuker om hem neutraal te houden. Echter als hij niet begrepen wordt, heb ik daar ook niks aan, dus zal het kort uitleggen. Txs voor de tip!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees het boek 'de Godsformule' eens. Daarin staat precies het antwoord! Het gaat over het wetenschappelijk kunnen bewijzen van het bestaan van God en wordt precies beschreven waar de gaten zitten en wat de wetenschap nooit zou kunnen bewijzen.

Antwoorden (1)

De wetenschap kan alles onderzoeken wat aantoonbaar is. Dat wil zeggen: alles wat een invloed heeft op de wereld, direct of indirect.

Een paar voorbeelden:

De invloed van licht op een plant kan worden onderzocht, doordat het licht *invloed* heeft op de plant. Met licht doet een plant iets anders dan zonder licht.

Geesten kunnen niet worden onderzocht, omdat (als je doorvraagt aan iemand die in geesten gelooft) steevast blijkt dat die geest geen invloed heeft op de wereld.

De invloed van sterren op iemands karakter kan worden onderzocht, omdat - volgens de theorie - de positie van die ster invloed heeft op iemands karakter.

--

Bovenstaande tekst gaat overigens over het *onderzoek* naar dingen - maar of de onderzochte dingen daarmee verklaarbaar zijn, weet je vooraf niet.

Neem bijvoorbeeld de invloed van de maan op eb en vloed. Dat kan worden onderzocht, maar op het moment dat je aan dat onderzoek begint weet je nog niet of je die invloed ooit zult kunnen *verklaren*.

Misschien dat de invloed wel is te bewijzen, maar dat je de invloed niet kunt verklaren. Voor een aantal waargenomen effecten is dit het geval.

We hopen dan dat we in de toekomst alsnog een verklaring zullen weten te vinden voor die (al wel bewezen) effecten. Maar dat is hoop - of die hoop bewaarheid zal worden, zal de toekomst ons leren.
Cryofiel