Stel je rijdt met 80km/h per uur achter een vrachtwagen aan die 75 km/h rijdt....

... Wat zou er gebeuren als je de vrachtwagen in zou rijden met behulp van een helling? Schiet je dan naar voren, of blijf je versnellen met 5 km/h tav de vrachtwagen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Als je met "helling" een laadklep bedoelt die aan de vrachtwagen vast zit dan zal het volgende gebeuren: op het moment dat jouw voorwielen vanaf de weg op de ramp komen moeten ze ineens van een omtreksnelheid van 80 km/u afremmen tot 5 km/u.
Als je een voorwielaangedreven auto hebt dan zullen de wielen direct gaan slippen of je motor slaat af.
Je zult waarschijnlijk weer van de klep afschieten.
Als je een achterwiel aangedreven auto hebt dan zul je waarschijnlijk tot zover op de klep rijden tot jouw achterwielen de klep raken waarna je met hetzelfde verschijnsel te maken hebt.
De beste methode om binnen te rijden is met iets meer snelheidsverschil te rijden en op het moment van raken van de klep direct de koppeling intrappen.
De vaart die de auto heeft moet je dan een eindje de klep ophelpen waarna je vliegensvlug de eerste versnelling moet kiezen om verder de vrachtwagen in te rijden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het trucje is al in 1969 uitgevoerd met 3 mini-coopers in de film "the Italian job"
In het korte Youtube filmpje zie je het op het einde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je met 80km/h over de weg rijdt en de vracht wagen met 75km/h zul je steeds dichter bij de vrachtwagen komen uiteraard. De snelheid van jouw auto is 80km-h sneller dan die van de weg.

Als je vervolgens de vrachtwagen in wilt rijden, ga je plotseling veel sneller. Stel dat de vrachtwagen oplegger de ruimte er voor heeft en gewoon een gigantische lange rechte plaat was dan zou je daar met 80km/h over heen rijden. T.a.v. de vrachtwagen ga je 80km/h, maar t.a.v. de weg, ga je 75 plus 80 km/h, immers, de vrachtwagen rijdt ook al 75km/h.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hebt het dus in feite over een relatieve snelheid t.o.v. de weg. Als je 80 blijft rijden met de auto oefent de auto een bepaalde kracht uit, als je deze kracht uitoefent op de trailer van de vrachtwagen zul je met 80km/h daar over heen gaan (verandering in weerstand verwaarloos ik)

Je zult niet naar voren ''schieten'' maar je zult wel versnellen totdat je weer 80km/h op de vrachtwagen zal rijden.

Dit alles natuurlijk puur theoretisch.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ander voorbeeld, als je in een bus loopt terwijl hij rijdt haal je de bus toch ook in? Hiervoor loop je geen 55km/h (als de bus 50km/h rijdt), maar 5km/h t.o.v. de bus, die op zijn beurt weer 50km/h rijdt t.o.v. de weg.

Toegevoegd na 15 minuten:
Conclusie (omdat een mede goedevrager bovenstaand antwoord niet helemaal duidelijk vond):

Nee je schiet niet met 80km/h de vrachtwagen in. Je zult eerst weer moeten versnellen tot 80km/h. Daarom noem ik het ook niet de vracht wagen in ’‘schieten’‘

Toch ga je wel degelijk meer dan 5km/h harder. Vanuitgaand dat de trailer een lengte heeft van 2 km (het is toch allemaal puur theoretisch) zul je op een gegeven moment weer 80km/h op de trailer gaan rijden. En ja, je begint bij 5km/h, het verschil van de vrachtwagen en de auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan, de Mythbysters hebben het geprobeerd en het lukte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan hoor je ook te weten dat je niet naar voren schiet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetzelfde antwoord hieronder krijgt 7 +jes en jij 3 -
Niet helemaal rechtvaardig. Van mij dus een + al was het niet helemaal het antwoord op de vraag:-)
De Mythbusters hebben dat inderdaad een keer onderzocht, en het blijkt zonder problemen mogelijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ niks aan het handje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Want????? Je ziet toch dat het lukt? Of had hij precies 80 moeten rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd dat hij 7 +jes krijgt voor hetzelfde antwoord dat hierboven alleen minnetjes krijgt:-)
Ze deden het keer op keer succesvol in Knightrider!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan of je gas blijft geven. Als je gas geeft op het moment dat de aangedreven wielen de klep oprijden, dan zul je accelereren. Maar als je het gas loslaat op het moment dat je de klep opgaat, dan ga je gewoon met 80 km verder (even afgezien van de vertraging die je krijgt door een helling op te rijden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jouw wielen met een omtreksnelheid van 80 km/u de klep raken die met 75 km/u vooruit gaat dan is de onderlinge snelheid slechts 5 km/u, als je gas blijft geven dan slippen je wielen waanzinnig.
Je moet zo snel mogelijk in de eerste versnelling zien te komen omdat jouw auto ten opzichte van de klep slechts 5 km/u rijdt.
Zolang je nog in de 4e versnelling draait zal óf de motor afslaan, óf je raakt slippend alle controle kwijt.