Waarom duurt een hagelbui meestal heel kort maar kunnen regenbuien wel een héle dag duren?

Het valt mij op dat een hagelbui meestal in één keer naar beneden valt terwijl het wel een hele dag kan regenen en ook langdurig kan sneeuwen. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Omdat hagel heel zwaar is(relatief) en regen moet eerst condenseren in de wolken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat hagel(/intense regen) vaak valt tijdens de passage van een koufront. Het koufront heeft een slope van ongeveer 1:50. Een warmfront daarentegen heeft een slope van 1:150, en hier valt minder vaak hagel uit(vaker motregen of gewone regen). Door de steilere slope van het koufront zal de passage sneller geschieden. Hierdoor is de hagelbui(ook soms zware regenval/onweer) van korte duur.
Er valt niet alleen neerslag tijdens de passage van een front. Een lage-drukgebied kan ook voor neerslag zorgen. Deze neerslag valt meestal in de vorm van regen en bij de juiste temperaturen sneeuw. Omdat een lage-drukgebied een heel groot oppervlak kan dekken zal er voor een langere periode neerslag vallen