De meeste mensen hebben hun antwoorden als waarheid genomen omdat een beweert dat het de waarheid is. Maar,

Hoeveel procent van alle kennis die wij leren uit boeken zijn eigenlijk waar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Gemiddeld 66,24 procent.
AWM
14 jaar geleden
Als je de Donald Duck als boeken meerekend,
dan stijgt het gemiddelde naar 70 %

Toegevoegd na 24 seconden:
meerekend natuurlijk met een T
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is veel fictie geschreven. Ik las vroeger de boeken van Arendsoog. Wat daarin staat, is beslist niet waar.

Ik geniet nu nog regelmatig van de verhalen in de Donald Duck. Ook die zijn niet waar.

Laatst zag ik iemand in een astrologieboek lezen. De inhoud daarvan is ook grotendeels onwaar.

Er zijn ook veel boeken waarin wel waarheid staat. Althans, de waarheid zoals wij nu denken dat ze is. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat wij er binnenkort achterkomen dat we het toch bij het verkeerde eind hebben gehad.

Als jij denkt dat een bepaald boek het bij het verkeerde eind heeft, hoef je dat alleen maar even te laten zien. Dan zullen er velen op ingaan, en zij zullen nieuwe boeken schrijven die de oude boeken zullen vervangen. Die oude boeken zullen blijven bestaan, maar ze zullen geen waarheid meer bevatten. De nieuwe boeken zullen dan de waarheid beschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je dat niet in een percentage kunt uitdrukken omdat dat scheelt per boek en per studierichting en per wat dan ook.
Wat enorm van belang is is dat je kritisch blijft bij alles wat je leest en leert. Bedenk altijd dat dat wat je leest door een ander mens is geschreven. En of die persoon nu zeer hoog aangeschreven staat of 20 jaar heeft gestudeerd doet niets af aan het feit dat ook die persoon fouten kan maken, bewust of onbewust.
Ook de persoon die het boek geschreven heeft waaruit jij aan het leren bent heeft die kennis ooit via andere boeken of onderzoek of welke methode dan ook opgedaan. Al die methoden kunnen weer fouten bevatten.
Vaak zijn zaken die je leert ook gebaseerd op aannames, van waaruit verder is geredeneerd. Als achteraf de aanname niet blijkt te kloppen klopt heel de redenatie erna dus ook niet.

Kortom: blijf kritisch, geloof niet zomaar alles wat je leest of hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet in procenten uit te drukken! Ik veronderstel dat je studieboeken bedoelt. Veel van wat daar in staat is proefondervindelijk bewezen en dus waar. Er zijn ook veel theoriën in dergelijke boeken en dus niet per definitie onwaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0 %, alles is net zo waar als je geloofd. Bij elk"feit" is er wel een criticaster te vinden die het tegendeel beweerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarheid is alleen waarheid omdat je dat zo afspreekt. sommige gevallen gaan om feiten (inwondersaantal etc) maar veel wetenschappelijke waarheden hebben een beperkte levenduur omdat een ander rapprot hun "waarheid"weer inhaalt, en zijn in die zin dus aannames met een sterk vermoeden in plaats van harde feiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Toegevoegd na 35 seconden:
John Cale zong ooit:

Read and destroy everything you read in the press
Read and destroy everything you read in books
It's a waste of time
It's a waste of energy
It's a waste of paper
And it's a waste of ink
Whatever you read in the books, leave it there
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarheid herkent zichzelf, dat weet je...

Dat kan helemaal zo zijn of helemaal niet, of een percentage daartussen... Jij echter weet dat... niemand anders...