Hebben de grieken en romeinen voor hun bouwwerken cement gebruitk ? en zo ja is dat dan hetzelfse soort cement als wij nu gebruiken ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

De romeinen kenden inderdaad al cement, maar ze verstevigden het niet met staal.

De thermen van Caracalla in Rome, bijvoorbeeld, zijn met cement gebouwd.

Meer lezen, o.a. over de samenstelling, in de bijgevoegde bron.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cement
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat je het in deze vraag over cement hebt, maar beton is samengesteld uit het bindmiddel cement en uit een of meer toeslagmaterialen zoals zand, grind of steenslag. Vandaar dat ik hier even verder ga met beton.

Toevallig was dat namelijk net gisteren op tv in het programma "I didn't know that". Daar verklaarden ze dat de Romeinen al beton gebruikten voor het maken van dammen en aquaducten en dat zonder gebruik van beton het colosseum ook niet gebouwd had kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
cement zoals wij nu kennen is pas 100 jaar bekend, een natuurlijke grondstof die onder invloed van water hard wordt is TRAS ,dit werd vroeger bij ons in funderingen gebruikt om optrekkend vocht tegen te gaan . Ik denk dat er in de oudheid een gelijksoortig ,natuurlijk, produkt is gebruikt

Toegevoegd na 21 uur:
de vraag ging over cement en niet over beton. Beton is een mengsel van grind, zand en cement als bindmiddel voor alle ingredienten. Beton is zeer goed bestand tegen druk [kolommen ] maar niet tegen trek [horizontale balken]daarom maakten de romeinen altijd bogen waarbij elk onderdeel onder druk staat. Indien er aan beton getrokken wordt , b.v. bij horizontale balken dan moet er ijzer aan worden toegevoegd om deze trek op te vangen. al met al blijf ik van mening dat de romeinen misschien wel beton kenden maar niet ons cement , ze gebruikten een ander ,natuurlijk , bindmiddel.