Werd het luchtalarm systeem voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog ook op de eerste maandag van de maand getest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtalarm

Antwoorden (2)

zover ik altijd heeft gehoord is deze alarmsirene pas na de WOII in het gebruik genomen door bv. de brandweer daarvoor gebruikte de BB de alarmsirene al
Lees ook onderstaande op deze link.
http://www.brandweertholen.nl/no_cache/print/de_brandweer/verbindingen/

Toegevoegd na 2 minuten:
maar of deze alarm op de eerste maandag van de maand ook proef draaide zou ik niet weten, ik heb het nooit gehoord dat de BB dat deed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het luchtalarm is in de eerste wereldoorlog ontstaan, destijds was het enkel bedoeld om de manschappen te waarschuwen voor naderende jachtvliegtuigen.

In de tweede wereldoorlog is het uitgebreid en werd het ook voor de burgers gebruikt om deze te waarschuwen voor een luchtaanval met bommenwerpers zodat de burgerbevolking op tijd bescherming konden zoeken.

Na de tweede wereldoorlog heeft men geen proefsirenes laten draaien, dit mede vanwege de koude oorlog en er gezinspeeld werd op een mogelijke inval van troepen uit de USSR, het laten proefdraaien van de sirene zou bij een werkelijke inval verwarrend kunnen zijn.

Pas bij de invoering van de huidige sirenes is men overgegaan tot het maandelijks proefdraaien echter hebben de sirenes nu een andere functie dan alleen waarschuwen voor een luchtaanval.