Dat komt volgens mij door verschillende winden, dingen die zich op/in het water bewegen en de draaiing van de aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Actie en reactie

Probeer in je badkuip maar eens aan EEN kant golven te maken, dat lukt nooit, ze "kaatsen" tegen de badrand en verplaatsen zich dan ook naar de andere kant.

Dat werkt op zee ook zo, maar dan in het groot

Zie ook een zwembad, daar kabbelt het ook altijd aan alle kanten en in een golfslagbad hoeven ze maar aan 1 kant golven te maken en het hele bad doet mee
12 jaar geleden
Beetje cryptische vraag.
Op zee zijn er golven, en die ontstaan door de wind. Dus?

De 'kanten' van de zee zijn de stranden. Dichterbij de kust is het steeds minder diep. De energie die in de golven zit, komt dan in water van een kleiner diepte. De wet van behoud van energie zegt kan dat die golven dan hoger worden.

De golven die aan het ene strand ontstaan, kaatsen niet naar de overkant, het andere strand.

Het effect van hoger wordende golven is vooral zichtbaar bij een tsunami, een golfje van 4 cm hoog kan 30 m hoog worden bij de kust. Want dat golfje is dan een waterverplaatsing van een paar kilometer diep.