kan een lamp een plant laten groeien?

of kan dat niet met alleen infraroodstraling?

Toegevoegd na 45 seconden:
en zo ja, waar moet je dan schijnen? waar de wortels zitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Ja, een lamp kan een plant laten groeien. Hoe meet lumen de lamp produceert, hoe beter. Met een gewone gloeilamp gaat dat niet goed. Daarom heeft men in kassen gasontladingsbuizen in de lampen aldaar, die een bult licht geven in verhouding met de stroom die er voor nodig is. Binnenshuis lukt het ook aardig met de wat fellere spaarlampen en andere varianten. TL-licht is ook geschikt.

Juist NIET met infrarood, een plant heeft zichtbaar licht nodig voor de fotosynthese..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat dat niet gaat lukken, het zal voor de meeste planten te warm zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft helemaal niet!
Denk eens aan net ontkiemde plantjes. Dezen staan bij een kweker onder een lamp om ze op te laten groeien. Of wat dacht je van binnenwiet planten?

De lamp moet op de plant zelf schijnen en niet op de wortels, dit is in de natuur ook het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat denk je dat ze in kassen doen?, schijnen op de blaadjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke gewone lamp is geschikt voor planten, dan moet je wel een daglicht lamp of planten lamp hebben, gewone lampen doen niks voor planten.
En dan moet de lamp op de plant staan, zodat de bladgroenkorrels de lichtstralen kunnen opnemen en omzetten in fotosynthese.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger waren er speciale groeilampen van de met een bruine kap.
Dat was in de jaren zeventig.
Heb er zelf drie gehad die ik boven de plantenbak had hangen in de woonkamer.
Maar dat was geen infrarood maar gewoon wit licht.
Dus een lamp kan inderdaad een plant laten groeien.
Op vandaag is de techniek alweer wat verder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als ik mij niet vergis moesten deze lampen ongeveer 60 tot 65 cm boven de plantenbak hangen.