Heeft iemand wel eens een wegwerpaansteker helemaal leeg kunnen stoken?

Wegwerpaanstekers houden er meestal mee op wanneer er nog aardig wat brandstof in het magazijn zit: 1/3e of 1/4van het totaal. De vonk is nog prima, je hoort nog gas ontsnappen wanneer je het palletje indrukt, maar vlammen: homaar.
Nu heb ik er eindelijk eens eentje die nog steeds een vlam geeft, met maar een paar druppels brandstof in het reservoir.
Waarom gaan ze niet allemaal tot het einde van de brandstofvoorraad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Een enkele keer heb ik dat ook wel eens niet geheel leeg. Maar meestal zijn ze leeg.
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat bij andere aanstekers het vuursteentje dan op is of dat het nat is. Als er gas ontsnapt, moet er natuurlijk ook een vonkje bijkomen om dat gas te ontsteken. Dat gebeurt d.m.v. het gekartelde wieltje dat over de vuursteen gaat en vuurvonken veroorzaakt.

Ik heb vaak genoeg aanstekers tot het einde gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij raken ze ook meestal leeg of op een klein druppeltje na. Het is wel zo dat ik ze in mijn broekzak draag zodat ze vrij warm zijn. Volgens mij zijn die aanstekers gevuld met een mengsel van butaan en propaan. Propaan verdampt gemakkelijker en als de aansteker koud is zal het butaan niet meer verdampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien komt dat slangetje dat de brandstof moet opzuigen vaak niet helemaal tot de bodem, of hangt in ieder geval vaak niet in de brandstof als je de aansteker niet precies in een bepaalde houding vasthoudt. Dat kan ook een reden zijn waardoor hij het niet meer doet terwijl er nog wel brandstof in zit, en het vuursteentje bovendien ook nog vonkjes geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even mee schudden dan doet hij het meestal weer