Hieronder een beknopt lijstje wat allemaal de oorzaak kan zijn voor hoofdpijn

Temperatuur en weer
Het is misschien vreemd, maar hoe warmer het wordt, hoe meer kans op hoofdpijn er is. Wetenschappers hebben ontdekt dat voor elke 5 graden temperatuursverhoging, de kans op hoofdpijn verhoogt met ongeveer 10 procent.

Stress
De volgende keer dat je hoofpijn krijgt op het werk, weet je tenminste waarom. Stress kan je hoofdpijn of migraine bezorgen.

Kaas
Heel wat kazen kunnen hoofdpijn veroorzaken, omdat ze net als de rode wijn tyramine bevatten. Vooral belegen kaas is de ergste veroorzaker van migraine, maar ook schimmelkaas, brie, feta, mozzarella en Parmezaanse kaas zouden hoofdpijn veroorzaken. De leeftijd van de kaas speelt ook een rol: hoe ouder, hoe gevaarlijker.

Kapsel
Misschien wist je het niet, maar wat je doet met je haar kan ook een oorzaak zijn van hoofdpijn. Een staart die te strak is aangespannen kan je schedel pijn doen. Haarbanden, vlechten en knellende hoeden creëren hetzelfde effect. Als je je haar weer los laat hangen, gaat de hoofdpijn vaak vanzelf weg. Probeer het maar eens

Onregelmatig eten
Probeer op vaste tijdstippen te eten, want migraine kan je ook krijgen doordat je een maaltijd overslaat. Dit komt omdat je bloedsuikerspiegel daalt. Je kan dit niet oplossen door snel wat snoep te eten, daarvan schiet je bloedsuikerspiegel de hoogte in, om daarna gewoon nog lager te zakken. Regelmatig eten op regelmatige tijdstippen is de oplossing.

Sport
Zware sportinspanningen kunnen ook lijden tot hoofdpijn, vanwege de bloedvaten in het hoofd, de nek en de schedel. Deze zwellen bij inspanningen, waardoor de druk in het hoofd verhoogt. Helaas kan hetzelfde ook gebeuren seks. Het fabeltje dat seks goed is voor hoofdpijn klopt niet. Misschien werd het wel door mannen in de wereld gestuurd?

Slechte houding
Als je een slechte houding hebt, kan de druk in je hoofd en op je nekspieren stijgen. Klem dus je telefoon niet tussen je nek en schouders, en probeer rechtop te zitten met je voeten op de grond.

Roken
Roken is slecht voor de gezondheid, en ook voor hoofdpijn. Sigaretten veroorzaken ook hoofdpijn, en niet alleen bij de roker. Ook passieve rokers kunnen hoofdpijn krijgen door de nicotine in de lucht.

Cafeïne
Als laatste boosdoener hebben we koffie. Een koffie nu en dan drinken kan geen kwaad, maar wie heel veel koffie drinkt, heeft meer kans op hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een verandering in bloedtoevoer naar de hersenen kan een hoofdpijn-oorzaak zijn... Bij migraine is dat heel vaak zo... En dat voel je aankomen van te voren...

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat wil niet zeggen dat dit de enige oorzaak is, voordat men er over valt dat het niet volledig is... Er kunnen veel meer oorzaken zijn, natuurlijk, maar we hebben het hier over een normale huis, tuin en keuken hoofdpijn...

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je bij voortduring en herhaling zaken doet die je niet wil, dan kan dat vaak tot chronische hoofdpijn leiden... Dan is het een prikkel om te kijken of dat zo is en dan weet je ijn dit geval waar je het moet zoeken...

Maar vaste stellige regels zijn er niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeggen dat hoofdpijn veroorzaak wordt door verandering in bloedtoevoer is ongeveer zo kortzichtig als een politieagent die een lijk ziet liggen en besluit dat 'een kogel' de oorzaak is van zijn dood en de zaak seponeert.
Van de meeste chronische hoofdpijnen zijn de oorzaken zijn tot op dit moment grotendeels onduidelijk. Er is vrijwel nooit een duidelijke lichamelijke oorzaak.

Acute hoofdpijn kan daarnaast worden veroorzaakt door:

Ziekte en ontstekingen
Hoge bloeddruk
Vergiftiging
Oogklachten
Ingespannen kijken bij onvoldoende licht
Langdurige inspanningen
Te weinig drinken (dehydratie) of juist te veel drinken (alcoholmisbruik, kater)
Te weinig slaap
Plotselinge temperatuurdaling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn:
vochttekort
honger
vermoeidheid
slecht zien - bril nodig
verstopte/geirriteerde slijmvliezen
een klap op je hoofd gehad hebben
een hersentumor
oogontsteking
hersenvliesontsteking -je kan je kin niet op de borst krijgen, dokter bellen!-
nierfalen
bloedvergiftiging
medicijnvergiftiging
beroerte
en ga zo maar door.........

als het te lang duurt, te erg is naar je idee, naar de dokter ermee!

Hier kun je een zelftest doen om te kijken wat voor soort hoofdpijn je hebt.
http://www.hoofdpijn.nl/homepage/Zelftest/start/Hoofdpijn_zelftest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan verschillende oorzaken hebben...

* Spanning/stress...
* Onvoldoende ventilatie...
* Electromagnetisch veld...
* Ioniserende en niet-ioniserende straling...
* Te weinig zuurstof in het bloed...
* Een te hoge concentratie koolmoxide...
* Te hoog alcoholpromilage in het bloed = De bekende kater de volgende dag...
* Allergische reactie op bepaalde stoffen...
* Een bepaalde geur van geurverdrijvers/neutralisators...
* De magnetron/TV/PC e.d. in huis...
* Een zendmast voor de GSM/C2000/Digitale Audiovisule Communicatie...
* Te veel lawaai/herrie, vanaf 67 dB(A)...
* En...

En zo zou ik nog wel een aantal dingen kunnen opsommen die hoofdpijn kunnen veroorzaken...