VWO, de naam zegt het al, voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, dus met vwo kan je naar de universiteit. het niveau is hoger en je leert ook zelfstandig te studeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn vele verschillen en je doet er een jaar langer over
Vwo- en havo-leerlingen krijgen nagenoeg dezelfde leerstof. Bij het vwo gaan ze vaak dieper op de stof in en/of gaan sneller door de stof heen. Die opleiding is dus iets zwaarder.

Het komt vaak voor dat havo- en vwo-leerlingen samen in het eerste jaar komen te zitten. Dat ge-beurt om twee redenen: omdat het niet altijd duidelijk is welk niveau het beste bij een leerling past én om leerlingen te stimuleren in hun ontwikkeling en zoveel mogelijk doorstroommogelijkheden naar boven open te laten. Om soortgelijke redenen worden er soms ook combinatieklassen van vmbo-theoretische leerweg en havo-leerlingen gemaakt in het eerste jaar.

Binnen het vwo kun je kiezen voor of het atheneum of het gymnasium. Op het gymnasium krijgen alle leerlingen Grieks en Latijn in de onderbouw; in de bovenbouw kun je dan later kiezen voor en Grieks en/of Latijn als examenvak(ken). Op het atheneum wordt soms Latijn of Grieks gegeven als keuzevak.

Profielen
Na het derde leerjaar moeten de havisten en vwo-ers de vakkencombinatie samenstellen waarin zij examen willen gaan doen. Voor een deel zijn zij daar vrij in maar een aantal vakken is verplicht. Die vakkencombinaties noemen we profielen. Ze zijn zo samengesteld dat je met bepaalde combinaties goed kunt doorstromen naar overeenkomstige vervolgopleidingen op de universiteit of de hoge-school.

Het uiteindelijke profiel van iedere leerling bestaat uit:

A. Een gemeenschappelijk deel - daartoe behoren de vakken die voor iedereen verplicht zijn.

B. Een profieldeel - daartoe behoren combinaties van vakken in 4 richtingen:
1. natuur en techniek,
2. natuur en gezondheid
3. economie en maatschappij
4. cultuur en maatschappij

C. Een vrij deel, waarin leerlingen extra (deel)vakken kunnen kiezen, eventueel om twee profielen te combineren, waardoor mogelijkheden om naar meerdere richtingen door te stromen kunnen worden vergroot.

Tweede fase
De opbouw van de opleiding havo en vwo is opgedeeld in onderbouw (de eerste drie leerjaren waarbinnen de basisvorming wordt afgerond en de aansluiting met de hogere leerjaren wordt voor-bereid) en bovenbouw (de laatste 2 of 3 leerjaren).

Vanaf het vierde leerjaar tot en met het eind-examen spreken we in havo en vwo van de tweede fase. Leerlingen hebben dan geleerd zelfstandig binnen en buiten de lessen opdrachten uit te voeren of onderzoek te doen. Het schoolwerk wordt dan zowel binnen als buiten het leslokaal verricht, soms individueel, soms
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoger niveau je kan later meer. De stof van proefwerken etc. Is hetzelfde, maar op VWO gaat alles wat sneller en wordt alles strenger nagekeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat is niet waar, als het hetzelfde is, waarom dan een jaar langer? Al helemaal als het volgens jou sneller gaat... Ook wordt er zeker niet streng naar huiswerk gekeken, ik kan het niet maken, als ik zou willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'In mijn tijd' stond 4 VWO qua stof gelijk aan havo-diploma. Dus nog 2 jaar extra verdieping op het VWO, absoluut niet te vergelijken qua eindniveau.
VWO gaat sneller door de stof heen dan HAVO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm, het is sneller, maar duurt een jaar langer... Daar klopt iets niet hè!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ik dacht dat het sneller ging, heb al eens proberen mee te draaien, maar kon het niet volgen... Dus heb toen toch voor HAVO gekozen, dezelfde stof maar dan wat meer op mijn tempo ;)
Het is als het verschil tussen het 1e en het 2e elftal bij een voetbalvereniging. Het 1e moet meer trainen en speelt hetzelfde spelletje op een hoger niveau.