Waar kun je militair stamboek raadplegen?

Bij het uitzoeken van mijn familiestamboom heb ik ontdekt dat een paar van mijn voorouders in de periode 1800-1820 fusilier zijn geweest in het nederlandse leger.
Gegevens daarover zouden zijn vastgelegd in zogenaamde stamboeken. Waar kun je die raadplegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het Nationaal Archief (afgekort: NA) te Den Haag beheert vrijwel alle militaire stamboeken. Stamboeken zijn registers waarin per militair, behalve enige persoonsgegevens, de informatie staat opgetekend betreffende indiensttreding en overplaatsing, eventuele bevorderingen, onderscheidingen en betrokkenheid bij gevechtshandelingen. Ook wordt aangegeven op welke wijze het dienstverband is beëindigd, zoals door afloop van de diensttijd, pensionering, overlijden, desertie of ontslag.

De stamboeken betreffende de periode 1815-1817 worden Controleboeken genoemd.

Toegevoegd na 4 minuten:
kijk maar eens via onderstaande bron