Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het, dat als je hard van een heuvel naar beneden rent, je onderweg niet meer kunt stoppen?

Zag wel eens een filmpje over op Internet. Man rende hard van de heuvel af, kon met moeite zijn vrouw ontwijken, en kwam onderaan de heuvel in de sloot terecht.

Kun je dan je benen niet dwingen om te stoppen met hardlopen?

(geen idee of ik de juiste rubriek gekozen heb)

Toegevoegd na 22 minuten:
Je rent dus met een rotgang naar beneden, op die sloot of betonnen muur af. Hoe moet je stoppen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als je op een vlakke weg loopt ligt je zwaartepunt ongeveer in het midden tussen je voorste en je achterste voet. Hoe steiler de helling is hoe dichter je zwaartepunt bij de plaats waar je je voorste voet neerzet komt en aangezien die voorste voet meteen weer naar achter gaat ligt je zwaartepunt er tijdelijk voor, je moet dan heel snel je achterste been naar voren gooien om je evenwicht te bewaren. Er is dan bijna of helemaal geen ruimte over om de massa af te remmen; je krijgt je achterste been niet snel genoeg meer naar voren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt je benen denk ik wel dwingen om te stoppen, maar dan ga je denk ik gigantisch op je plaat! Dit doe je denk ik het snelste door een soort van sprong te maken en in een keer te landen. Goeie vraag trouwens, je hebt inderdaad altijd wel een paar stappen nodig om af te remmen als je rent. Gek dat je niet gewoon ineens stil kunt staan eigenlijk

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, waarschijnlijk niet echt het technisch antwoord wat je zocht. Wou gewoon even reageren ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
No problem. Heb je antwoord met plezier gelezen. +
Je benen bewegen op een constante snelheid maar de zwaartekracht zorgt voor een constante versnelling. Dat laatste zorgt voor een conflict met het eerste.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik ook en dan helpt het niet meer om je benen te dwingen langzamer te lopen. Ze krijgen een extra kracht mee. Je kunt wel vallen of opspringen (en vallen) om het effect op te heffen. Bij een betonnen muurtje zou ik dat wel doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal een constante versnelling is niet mogelijk na een tijd kom je de luchtdruk tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat klopt. Maar die laten we voor het gemak even buiten beschouwing net als andere omgevingsvariabelen.
Ik zie het zelf zo dat het niet is dat je niet KUNT stoppen maar dat je niet WILT stoppen.

Door die helling naar beneden krijg je enorm veel vaart.
Als je in een soort "sprong" je voeten naast elkaar zou zetten ipv om en om zoals bij rennen zouden je voeten stilstaan.

Als je dit doet op vlak terrein (bijv bij de hink-stap-sprong) sta je al enorm met je bovenlijf te zwieren om op de been te blijven.

Doe je het op een steile helling, je voeten stilzetten, dan zwaait je bovenlijf met een enorme zwiep naar voren en wordt je min of meer gelanceerd, met je hoofd vooruit.

Bijna iedereen heeft dat als kind wel eens gedaan en het was lachen gieren brullen als je vervolgens hotel-de-botel het gras afrolde. Het ging vast ook wel eens mis als je te hard ging en daarom rennen we nu maar door als we zo'n heuvel afgaan in de hoop dat we het redden tot beneden waar we rustig kunnen remmen
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing