Klopt het dat klokken die op het lichtnet werken zeer nauwkeurig zijn?

Ook die ouderwetse die met die omklapbare lamelletjes werken?

Dit schijnt te komen door de energie centrale:

Het lichtnet werkt op 50Hz. Deze frequentie gebruikt de wekker als maat voor de tijdsaansturing. Nu schijnt het zo te zijn de de enrgie centrale een soort van teller heeft die telt op maandbasis of er genoeg pulsen uitgestuurd zijn die maand.

Dus: 50 (want het net is 50Hz) x 60 x 60 x 24 x 31 = 133920000 pulsen in een maand van 31 dagen.

Deze worden dus geteld en als er een verschil zit aan het eind van de maand worden er juist meer of minder pulsen uitgestuurd om dit te corrigeren. Daarom zou een wekker die op het lichtnet werkt erg nauwkeurig lopen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je al je eigen vraag beantwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik heb dit verhaal ooit gehoord maar is het geen onzin verhaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet niet dat het pinokkio is he. En aangezien we zijn neus nu niet kunnen zien, mag jij gaan raden of hij wel of niet liegt, Beemertje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring na verschillende stroom uitvallen is dat dergelijke klokken onbetrouwbaar zijn. Zeker als wekker !Twee quartz batterijklokjes gebruiken van 5 € is beter. Als er één achterloopt is batterij leeg.

Antwoorden (2)

"Deze worden dus geteld en als er een verschil zit aan het eind van de maand worden er juist meer of minder pulsen uitgestuurd om dit te corrigeren."
Zeker zo'n ouderwetse klok zal zulke signalen niet kunnen verwerken - er zit geen electronica in die dat kan. Zelfs bij een moderne klok vraag ik me dat zeer af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt inderdaad.

Maar: die nauwkeurigheid is wel relatief. De klok kent niet de absolute tijd, hij kan alleen maar heel nauwkeurig een tijdsverloop volgen.

Ik bedoel het volgende: als je in het begin de klok exact tien minuten en 48 seconden voor zet, zal de klok tot in der eeuwigheid die tien minuten en 48 seconden voor blijven lopen.

Je hebt dus een andere bron nodig om de klok in het begin gelijk te zetten. Daarna blijft de klok goed lopen, totdat de stroom een keer uitvalt.

Verder moet je zo'n klok zelf van zomer- naar wintertijd omzetten, en andersom.

Er zijn tegenwoordig andere klokken, die een signaal ontvangen dat wordt uitgezonden door een atoomklok. Die klokken lopen ook zeer gelijk, je hoeft ze nooit gelijk te zetten (dat doen ze zelf wel, op basis van het signaal van de atoomklok), ze pakken zelf de tijd weer op als de stroom is uitgevallen, en ze hebben zelf in de gaten of het zomer- of wintertijd is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Die klokken die op het radiosignaal van een atoomklok werken, hebben wel een goede radio-ontvangst nodig. Mijn vriendin heeft zo'n klok, op batterijen, maar in haar huis is het signaal van de atoomklok erg zwak. Ze moet haar klok elke paar dagen een tijd voor het keukenraam zetten, want daar is nog enigermate radio-ontvangst. Daarna kan de klok weer op de slaapkamer. Hij loopt dan wel niet precies gelijk (geen radio-ontvangst van het signaal van de atoomklok), maar de afwijking is klein genoeg.

Ze heeft ook eens haar klokje meegenomen op vakantie naar Fuerteventura. Daar kon de klok het radiosignaal van de atoomklok waarop hij was afgestemd, niet meer ontvangen.