Waarom bruist frisdrank als je er mee schudt?

Het is zo vanzelfsprekend, dat we er niet bij stilstaan.
Waarom bruist frisdrank als we er mee schudden, of laten vallen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

In vloeistoffen kunnen gassen oplossen.
Normaal lost er zoveel gas in de vloeistof op totdat een evenwicht ontstaat met de atmosfeer boven de vloeistof.
De uitwisseling van gas boven de vloeistof met gas in oplossing gaat maar langzaam.
Bij frisdrank wordt een overmaat aan koolzuurgas in het water opgelost door de koolzuurdruk buiten de vloeistof hoog op te voeren.
Zolang de dop op een fles zit dan zal ook door de evenwicht werking de koolzuurdruk boven de vloeistof hoog zijn zodat de koolzuur in de vloeistof in oplossing blijft.
Als je de drank uitschenkt is er geen hoge koolzuurdruk meer boven de vloeistof en zal het opgeloste koolzuur langzaam ontsnappen.
Als je schudt dan wordt het opgeloste koolzuur geprikkeld om uit de oplossing naar de omgevingsatmosfeer over te gaan.
De ontstane belletjes triggeren weer andere opgeloste koolzuurmoleculen om ook uit de oplossing te ontsnappen en het bruis-effect is een feit.
Het bruisen gaat door totdat weer een evenwicht bereikt wordt met de koolzuurdruk buiten de vloeistof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord. Ook dat het koolzuur geprikkeld wordt.
Terwijl het zelf prikt en dat daardoor de naam priklimonade is ontstaan.

Andere antwoorden (3)

Omdat er prik in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit koolzuur in frisdrank. Dit is een gas. Dit komt vrij wanneer je de fles schud. Dit wil weg en bruist de frisdrank omhoog door de kleine opening van de fles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat komt door de koolzuur die er in zit.
maar niet alleen frisdrank, moet je maar eens met bier proberen.