Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe word je wakker?

Ik vraag me sterk af, wat er wetenschappelijk gezien voor zorgt, dat je ontwaakt uit je slaap. Afgezien van externe factoren, zoals bijvoorbeeld gewekt worden door een persoon, of door een hard geluid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amadea
14 jaar geleden
Hier een interessant artikel waaruit blijkt dat de 2 nu gegeven antwoorden correct zijn: http://staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbrieven/Admiraal/bioklok.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie vraag.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Afname van melatonine zorgt ervoor dat je wakker wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je kort maar krachtige antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat had vraagsteller zo kunnen googlen!Pfff...moeilijk hè?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dat vind ik wat kort door de bocht Laurena. Je kunt je ook afvragen hoe melatonine wordt opgebouwd en hoe het komt dat het vanzelf weer afbouwt. Interessante vraag derhalve.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ laurena. Je kan bijna alle vragen gewoon intikken bij google, maar dit is toch veel leuker? Er staan hier allemaal dingen waar ik nooit op gekomen zou zijn. Deze vraag bijv. Wakker worden is zo vanzelfsprekend, daar denk ik niet eens meer over na. Maar nu weet ik wel hoe ik dus elke dag wakker word. :) anders had ik het waarschijnlijk nooit geweten.

Andere antwoorden (2)

Je biologische klok zorgt dat je vanzelf ontwaakt.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
door je hersengolven die weer in een 'normale' frequentie aanwezig zijn.

hier zijn allerlei stofjes voor nodig, dus het is een ingewikkeld proces. hoe lager de hersengolven, hoe minder scherp je bent even in het kort uitgelegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing