Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het belangrijkste wetenschapsveld?

sinds de industriele revolutie en daarna heeft de wetenschap enorm bijgedragen aan de welvaart en welzijn van de mensheid(?) maar wat is nou het belangrijkste wetenschapsveld? In de zin van waar de mensen het meest wat aan hebben gezien welzijn (en welvaart?) Ik dacht aan geneeskunde en medische wetenschap aangezien dat te maken heeft met de gezondheid van mensen en wat is nou belangrijker dan gezondheid? of denk ik verkeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik denk als je praat op wereldeconomische schaal, dat dat toch de landbouw-wetenschappen zijn geweest, zowel de genetische tak als de mechanische. Daar staan we nooit zo bij stil, maar zonder zouden we eigenlijk allang de hele wereld niet meer kunnen voeden, en zeker niet op de vaak extreem overdadige manier waarin dat op ons bordje gebeurt.

Gezondheid is natuurlijk hele belangrijk, maar de belangrijkste doorbraken daarin zijn alweer bijna een eeuw geleden bereikt (met name de antibiotica en de sterilisatie van apparatuur) en sindsdien is voornamelijk de diagnostiek en onze kennis van het menselijk lichaam verbeterd, niet zozeer onze gezondheid. In tegendeel, zou ik soms bijna zeggen. Het is ook vooral een Westerse en niet zozeer wereldwijde aangelegenheid ; er moet wel geld mee verdiend worden, natuurlijk.

Je denkt an sich niet verkeerd (al denken mensen vaak pas aan hun gezondheid als er iets mis mee is), maar een beetje te dicht bij huis. Ik sluit dan ook niet uit dat er een tak is die nog veel belangrijker is op wereldschaal, maar die ík totaal over het hoofd zie omdat ik er nooit mee te maken heb.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
landbouwwetenschappen? Zouden we zonder al dat wetenschap ook niet gewoon hebben kunnen gezaaid en geoogst etc.? En ik dacht dat geneeskunde/medisch belangrijker is idd vanwege antibiotica bijv. en dat mensen vroeger verstandkiezen eruit trokken zonder verdoving bijv. lijkt me heel pijnlijk ook dat er meer zuigelingsterfte was door gebrek aan medisch kennis etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, maar beslist niet op deze schaal. Daar is echt een heleboel wetenschap voor nodig, niet alleen maar zaaien, poep uitrijden ,water geven en oogsten,. De wereld is al bij lange na geen grote moestuin meer. En geneeskunde : de verhalen waar jij aan refereert dateren al van wat verder terug, maar voor een heel groot deel van de wereld is daar nog altijd vrijwel niets in verbeterd. Dat is dus allemaal bij lange na niet voor de heil van de gehele mensheid.

Andere antwoorden (2)

Er van uit gaand dat je de standaard wentenschaps velden bedoelt ga ik uit van Fysiva, natturlundige benadering van juist de evolutie maar ook hoe reageren stoffen, elementen etc met elkaar. alle basis voor de industriele revolutie en alles daarvoor en daarna is te herleiden of te voorspellen geweest in het gebied van fysica.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn veel wetenschappen en elke wetenschap pretendeert wel het welzijn van de mens op de een of andere manier te bevorderen. Er zijn echter maar weinig wetenschappers die de vraag serieus stellen of hun wetenschap dat ook werkelijk doet.
Er zijn twee redenen dat ik mijn vraagtekens heb m.b.t. de medische wetenschap:
1) veel artsen denken dat de eed van Hippocrates behelst dat je een patiënt moet genezen terwijl volgens anderen Hippocrates bedoelde dat je zijn leed moest verlichten; pogingen tot genezen kunnen erg veel (onnodig) leed veroorzaken.
2) medisch onderzoek wordt meestal betaald door farmaceutische bedrijven die er belang bij hebben dat hun medicijnen worden gebruikt en zijn dus bijna per definitie onbetrouwbaar.

Al met al lijkt me de (wetenschaps)filosofie nog de nuttigste zolang ze niet door bedrijven wordt gesteund, daar de filosofie in principe overal kritische vragen over kan stellen en dus de vele misleidingen van onze maatschappij aan de kaak kan stellen zonder in eigen vlees te snijden.

Het is niet bij brood alleen dat een mens gedijt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing