Waarom word zwart/wit soms geen kleur genoemd?

Ik vind het raar dat mensen dat zeggen, is hier we'll een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Omdat licht electromagnetische straling is met een bepaalde golflengte.

Binnen bepaalde golflengte kunnen wij die straling met onze ogen waarnemen, en dat zien we dan als licht in een bepaalde kleur.

Zwart is geen kleur omdat het geen straling is. Het is juist het ontbreken van afgegeven of weerkaatste straling waardoor iets er zwart uit ziet.

Wit is juist een mengsel van alle golflengtes, alle kleuren dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het aan de uiteindes van het spectrum zit... Een kleur wordt gevormd door een en een andere kleur. Wit weerkaatst alle kleur en zwart absorbeert alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het ook geen kleur is, Zwart en Wit zijn Allebij een tint.
Want het is niet Gemengd zegmaar door andere kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je alle kleuren licht mengt krijg je wit licht, als je een zwart voorwerp verlicht weerkaatst er geen enkele kleur.

Toegevoegd na 8 minuten:
Voor verf gebruikt men voor het gemak toch maar de term kleur voor zwart en wit, je moet het toch een naam geven.
Bij wit licht spreekt men ook nog over de kleurtemperatuur:
dat getal geeft de temperatuur (in Kelvin) aan die een gloeiend heet lichaam moet hebben om die tint wit uit te stralen.
De gloeidraad van een gewone gloeilamp is b.v. 2800 K - een halogeenlamp haalt 3200 K.
Daarom geven halogeenlampen dan ook "witter" licht!
Zwart licht bestaat niet!

Toegevoegd na 1 uur:
Hier onder een schaal met kleurtemperatuur van roodgloeiend tot het blauw van gasvlammen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag over je toegevoegde afbeelding: waar staat "K" voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De K is de temperatuur in Kelvin, de graden op de schaal van Kelvin zijn even groot als die van de schaal van Celcius, maar 0 Kelvin is het absolute nulpunt, ongeveer -273 Celcius. (lagere temperaturen bestaan niet!)
0 Celcius is dan weer 273 Kelvin, het kookpunt van water is 373 Kelvin, etc. etc.
Eigenlijk had ik nog zo'n klein "nulletje" ervoor moeten zetten, net zoals bij Celcius gebruikelijk is, maar dat lukte mij even niet op mijn toetsenbord.
Wit zijn alle kleuren tezamen en zwart is een totaal gebrek aan kleur.
Zo simpel ligt het.

Toegevoegd na 7 minuten:
Om die reden kun je zwart en wit geen kleuren noemen .
Nu is de term kleur sowieso lastig.
Kleuren zijn zelden zuivere golflengten van een kleur maar mengsels van emissie en absorptiespectra.
Er zijn maar weinig systemen die zuivere kleuren geven.
De bekendste id de helium- neonlaser, welke kleur /golflengte (632.8nM)exact bekend is en tegenwoordig gebruikt wordt als standaard van lengte, zo is de meter exact gedefinieerd in een aaltal golven van dit laserlicht.

Er bestaan echter ook andere golflengten die Helium-Neonlasers kunnen maken, zoals naast rood (632.8) ook oranje , geel en groen.
het bijzondere van deze laser is dat hij deze kleuren als een golflengte uitzendt en dus de zuiverste kleuren geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwart is geen kleur zoals de andere kleuren uit het spectrum. Zwart moet eerder gezien worden als het ontbreken van licht. In het dagelijks leven en spraakgebruik wordt zwart echter wel ervaren als een kleur. Een oppervlakte, zoals zwarte kleding of zwart papier, heeft een zwarte kleur, als er geen licht wordt teruggekaatst. Al het licht wat op het voorwerp valt wordt door de pigmenten van de verf geabsorbeerd. Bij een licht uitstralend voorwerp, zoals de monitor van een computer wordt zwart verkregen door geen licht uit te stralen. De pixels van het scherm staan in dat geval uit.
Wordt zwart gemengd met wit, dan ontstaan tinten van grijs.
Van donker naar licht (grote afbeelding):

Geen enkel voorwerp is in de werkelijkheid echter volledig zwart, er wordt altijd wel iets van het licht teruggekaatst. Een uitzondering vormen zwarte gaten, waaruit door de grote zwaartekracht geen licht kan ontsnappen.
Zwarte voorwerpen zullen over het algemeen wel infrarood kunnen uitstralen als ze warm zijn. De straling van een zwart lichaam heeft aanleiding gegeven tot het postulaat dat elektromagnetische straling uit kwanta bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt 3 basiskleuren.
rood, geel en blauw.
deze kleuren kunnen andere kleuren mengen.
zwart en wit zijn kleuren die je niet kan maken door te mengen.
het zijn aparte kleuren.
je kan wel mengen met zwart of wit maar je kan ze niet maken.