Zou er 3 Miljard jaar geleden een beschaving hebben kunnen bestaan op deze wereld of op mars?

Er is namelijk nog nooit iets gevonden van een beschaving van miljarden jaren oud omdat alles in die tijd vergaan kan zijn maar het zou er wel geweest kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Alles is denkbaar. Een beschaving kenmerkt zich tot de mogelijkheid tot overdracht van kennis uit het verleden door bijvoorbeeld schrijven. De mens is niet uniek in z'n soort en meerdere menstypen met intellect zoals wij dat hebben, hebben bestaan op aarde. Uit rotstekeningen van de neanderthaler kun je opmaken dat ook zij een rijk intellectueel vermogen hadden en dat zij dit konden optekenen. In miljarden jaren zullen mogelijke sporen van een beschaving voor een groot deel verdwenen zijn, maar geheel verdwijnen zal dit naar mijn mening niet. Daarnaast zijn er nog enorme gebieden op aarde nauwelijks verkend dus ook die optie licht open. Denk aan de diepzee of de troggen in de oceanen of het land onder de zuidpool. Het zou heel bijzonder zijn dat leven uniek is op de aarde en het is denk ik een kwestie van tijd tot we sporen van leven zullen ontdekken op mars of misschien zelfs wel venus voor dat deze in een haast verticale rotatie as nauwelijks meer draait en dichter bij de zon is komen te staan. Mars heeft meer overeenkomsten met de aarde. Een beschaving 3 miljard jaar gelden op mars? Mogelijk, maar onwaarschijnlijk. Er zijn sporen van een atmosfeer gevonden die echter nogal dun is vergeleken met die van ons. Ook de afwezigheid van een sterk magnetisch veld om mars te beschermen tegen de zonnewind en de atmosfeer van mars zullen niet hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van complexe levensvormen. Dat er ooit leven geweest is lijkt mij voor de hand liggend. Ook de atmosfeer van mars bevat koolstofdioxide 95% en stikstof 3 % en er zijn sporen van water gevonden. Allemaal ingredienten voor leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik 3 X een bijna dood ervaring heb gehad 2X rond mijn 13'e en laatstelijk 2 jaar geleden tijdens de voorbereiding van een operatie.
Verwoord dit eigenlijk wel het beste antwoord.
Naar mijn idee en ervaring zijn wij niets dan energie in een koolstof blik een blik genaamd mens.

Andere antwoorden (4)

Nee, wanneer je jezelf daadwerkelijk zou verdiepen in het ontstaan van de aarde dan zul je leren dat zo lang geleden iets na het begin was van het ontstaan van ééncellige organismen. Tenzij je dit een beschaving wilt noemen kun je dus redeneren dat deze niet zal hebben plaatsgevonden.

Uiteraard is dit alleen geldend voor dit deel van het melkwegstelsel, wat daarbuiten allemaal heeft plaatsgevonden echter...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de reactie niet
Rond het jaar 1910 is er een spijkerschrift in Irak gevonden Enûma Eliš. Waarin een scheppingsverhaal staat geschreven. Dergelijks staat in dat de scheppers v/d mens op een andere planeet geleefd zouden hebben. Echter geeft het meer een verlaring over hoe de mensheid op aarde heeft kunnen zijn. Meer kan ik niet opkomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Waren dat niet onsterfelijke aliens die zelf een planeet bewoond gingen maken? Want zoiets heb ik ergens gelezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er was narigheid of een schaarste aan matrialen wat op aarde verwerft moest en kon worden, en uiteindelijk onderwezen die aliens de mens, en de mens zou geschapen zijn, door er met die aliens gemengd te zijn met een wezen vergelijkbaar als de apenmens. In die richting. Def P had daar zelfs een cd gemaakt met dat thema.
De Aarde is 4,5 miljard jaar oud. In theorie zou het mogelijk kunnen zijn dat er 3 miljard jaar geleden een beschaving heeft bestaan waarvan geen enkel herkenbaar spoor is overgebleven. Die beschaving zou van een andere planeet gekomen kunnen zijn, onze planeet hebben gekoloniseerd en later weer vertrokken of uitgestorven.
De kans is bijzonder klein dat er zoiets is gebeurd, maar onmogelijk is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het zeer waarschijnlijk is dat er eerdere beschavingen zijn geweest die door klimaatverandering als gevolg van onze route door ons universum uitgestorven zijn. Misschien maakt de aarde wel iedere keer een cyclus van 38.000 jaar door met aan het einde van die 38.000 jaar inderdaad een passage van Niburu waardoor alles wordt schoongeveegd, de kaarten opnieuw worden geschud en alles weer van voor af aan begint