Het is al de hele zomer in Stockholm gem. 4 graden warmer dan bij ons. Kan iemand mij uitleggen of dat met de Russische landmassa te maken heeft?

Bv. Aankomende woensdag 24 graden in Stockholm en bij ons 19 (Amsterdam)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stockholm ligt in Zweden.

Antwoorden (3)

Het is meer te verklaren door het feit dat Nederland dichter bij de Noordzee (en Atlantische oceaan) ligt.
Hier heerst een zeeklimaat, Zweden heeft meer een landklimaat.
Bij een zeeklimaat zijn de verschillen in gemiddelde temperatuur van zomer en winter kleiner dan bij een landklimaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel landklimaat als zeeklimaat en zelfs het leven op aarde, hebben te maken met de ideale temperatuurcombinatie waarin ons leven kan 'overleven' op aarde. Deze temperaturen komen in volgorde van grootheden vanuit
1. De afstand met de zon (exotherm), ook al werd ons anders wijs gemaakt, ik spreek wel in 'grote' grootheden
2. De afkoelingsgraad van de aarde als planeet (indotherm)
3. De rotatie van de aarde
4. De hellingsgraad van de aarde waardoor we winter en zomer hebben door de instralingsgraad van de zon per locatie op aarde
4. De substantie van de aarde (grootste deel warmte)
5. De werking van de atmosfeer in dezer
6. ... de rest

Om het simpel te houden krijg je hoge luchtdrukgebieden waar de zon er in slaagt de aarde of de zee op te warmen. Deze warmte wordt, samen met de aardwarmte afgegeven aan de atmosfeer en de lucht zet uit (99% stikstof, grote moleculen, en zuurstof die ook andere stoffen kan opnemen zoals waterstof, dus waterdamp). Op andere plaatsen is het dat moment frisser, waardoor winden ontstaan. De zee absorbeert meer van dit alles en zorgt voor een vertragingseffect.

Laat het nou ook net in die Scandinavische landen zijn, dat men ontdekte dat de opwarmingshype volledig weerlegd werd door de stelling dat de zonnewarmte en de zonne-activiteit bepalend is voor de aardtemperatuur en de broeikasgaseffecten door de mens werkelijk verwaarloosbaar zijn. De laatste jaren komen we uit een zonneminimum, wat wil zeggen, langzaam aan koudere winters, maar tegelijk soms ook warmere zomerdagen, maar dat is eigenlijk omdat minder zonneproteburansen minder magnetische beïnvloeding op aarde betekent, dus eigenlijk een normalere en tegelijk sterkere zomer/winterwisseling die van nature bestaat door de helling van de aardas t.o.v. de zon.

Dit is heel normaal als je het superboek leest van C. Easton, de meest geniale (Nederlandse!) klimaatonderzoeker ooit "Les Hivers dans l'Europe Occidentale' (1205-1916, dat is wat anders he).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou zomaar eens kunnen. Het zou ook kunnen, dat de gemiddelde etmaaltemperatuur door de jaren heen in Stockholm hoger is dan bij ons. Dat er deze zomer tot nu toe zoveel verschil is heeft ook te maken met de gang van depressies en hogedrukgebieden. Deze zomer heeft Nederland veel te maken met depressieaktiviteit, meer dan Stockholm en Finland. Dat hier meer depressieaktiviteit is dan in Finland is normaal, maar dit jaar is het wat extremer. De loop van depressies en hogedrukgebieden is van jaar tot jaar verschillen. Het kan zelfs gebeuren, dat, als het in Nederland een zomer bar en boos is geweest, het in het noorden van Noorwegen boven de poolcirkel in diezelfde zomer prachtig stabiel zonnig warm weer is geweest. Volgens mij heeft dat met de straalstroom te maken. Over dat laatste ga ik een vraag stellen, tenzij die al eerder gesteld is.