hoe maak je magneetjes in de fabriek?

magneetjes kunnen magnetisch plakken en kunnen niet tegen elkaar. maar hoe maken ze dat??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hier is een filmje van discovery, zie je precies hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Sommige atomen, zoals ijzer, zijn kleine magneten. Dat komt omdat er door een fout in de elektronenwolk continu een elektrische lading rondtolt.
In een gewoon stuk ijzer staan die magneetjes alle kanten op en werken elkaar tegen. Het resultaat: ijzer is niet magnetisch. Als je met een of andere methode die magneetjes allemaal dezelfde richting op kunt laten wijzen, versterken ze elkaar en ontstaat een sterk magneetveld.
Magneetmakers doen dit door het metaal te verhitten boven de temperatuur waar voor dat metaal alle magnetisme verdwijnt (het Curiepunt) en dan af te laten koelen in een sterk magneetveld.
Alle magneetjes gaan dan in de richting van het magneetveld staan en het materiaal blijft magnetisch, ook als het magneetveld wordt uitgeschakeld.
Dat laatste gebeurt alleen als het een hard metaal is: weekijzer verliest snel zijn magnetisme. De sterkste natuurlijke magneten worden niet van ijzer gemaakt, maar van legeringen (mengsels) van de metalen kobalt en samarium.

Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/magneet-halen-stoffen.33106