Drache nationale ?

In België kent iedereen de Drache Nationale, de hevige regen in Brussel op onze nationale feestdag.

Wie kan één van deze vragen beantwoorden:

- Hoeveel jaren viel er al regen op 21 juli?
- Kan ik ergens opzoeken hoeveel er regen er viel op die dagen?
- Regent het vaker/feller op 21 juli dan op een andere zomerdag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dienen drache gisteren gevallen is! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had den drache zich vergist na het horen van de toespraak van de koning gister al? ;-)

Het beste antwoord

Er zijn -gek genoeg- geen enkele cijfers te vinden over de Drache nationale.
Wel vond ik de volgende gegevens op met KMI.nl (het Belgische KNMI)
"Juli is gemiddeld de natste maand van het jaar, vooral in Laag- en Midden-België : de normale maandelijkse neerslagtotalen variëren van 50 mm aan de kust tot 130 mm op de hoogste toppen van de Ardennen. Samen met mei, juni en augustus is juli ook een van de meest onweerachtige maanden.

Onweerachtige buien kunnen aanleiding geven tot bijzonder hoge neerslagintensiteiten : zo registreerden we op 5 juli 1985 51,2 mm in een kwartier in de Voerstreek en 120 mm in 4 uur in Neu-Hattlich. Tussen 21 juni en 20 juli 1980 registreerden we in Ukkel de grootste hoeveelheid neerslag in 30 dagen. Het totaal bedroeg er 241,3 mm, terwijl de totale hoeveelheid in Stavelot 315,9 mm bedroeg. In deze tijd van het jaar kunnen droge perioden, samen met grote warmte, nefast zijn voor de vegetatie. Dit was bijvoorbeeld het geval tussen 8 juli en 14 augustus 1990: in 38 dagen viel er toen slechts 1,9 mm neerslag in Ukkel."

Als Juli de natste maand van het jaar is is er uiteraard ook een verhoogde kans op buiten op de 21e van die maand.
Jammer dat het KMI geen enkel artikel heeft gewijd aan de Drache Nationale.
Misschien is het een goed idee om het ze zelf eens te vragen, je kunt ze mailen op: ui@meteo.be
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks ! Ik denk dat ik hen mijn vraag zal doorsturen!