Wanneer word je het snelste nat in de regen? Als je loopt of wandelt?

En ik heb het hier over wandelen. Dus niet fietsen of motorfietsen of wat dan ook. Wandelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is jou verschil tussen lopen en wandelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd, wat is het verschil?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bedoelt rennen en wandelen, dan wordt je, als je tien meter wandelt of rent, het meeste (en dus snelste) nat als je wandelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het antwoord is ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wandelen is 5km/u, lopen (of rennen) is harder dan 5km/u

Antwoorden (2)

Als je met "lopen" hardlopen bedoelt, dan blijf je met hardlopen droger. Dit is onderzocht bij Mythbusters. Zie onderstaand filmpje!
http://dsc.discovery.com/videos/mythbusters-running-in-the-rain-minimyth.html

Toegevoegd na 3 minuten:
En de verklaring van de Wetenschapsquiz uit 2001:
"Als je snel loopt, loop je per tijdseenheid tegen meer druppels aan maar dat wordt precies gecompenseerd door het feit dat je korter in de regen loopt.
De druppels die recht bovenop je vallen, bepalen hoe nat je wordt. Omdat je korter in de regen verkeert komen er minder druppels op je en word je natter als je langzaam loopt."

Toegevoegd na 31 minuten:
Mythbusters heeft deze proef twee keer gedaan. Bij de eerste (van het filmpje) gebruikten ze geen echte regen en kwamen o.a. daardoor tot de verkeerde conclusie.

Toen de proef herhaald werd met echte regen, bleek dat je met rennen wel degelijk droger blijft.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant!
itsme
12 jaar geleden
Volgens het filmpje blijf je droger met gewoon wandelen, en word je natter met hardlopen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is dit nu? xD
itsme
12 jaar geleden
ik zou gewoon het filmpje maar even kijken, dan zie je het zelf.
bamibal
12 jaar geleden
Verrek....
itsme
12 jaar geleden
nou nee, dank je...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wetenschapsquiz, altijd +1. Jammer dat Wim Schippers 't niet meer doet
bamibal
12 jaar geleden
@itsme: jij niet, hoor! Ik zal mijn antwoord even rectificeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik dacht ook meteen aan Mythbusters.
Uitgangspunten:

* De regen valt loodrecht naar beneden. Bij een storm spelen zoveel andere effecten een rol, dat dan hellemaal geen zinnig antwoord mogelijk is.

* Hardlopen (joggen) of wandelen.

*Wat is nat? Als je goede regenkleding draagt, word jij (je body en je kleding) niet nat, maar alleen je regenkleding. Het water loopt grotendeels van je regenkleding af, dus wat is nat?
Mijn definitie voor deze vraag is dan ook. Nat worden is de hoeveel regenwater die door je kleding (niet regenkleding) wordt geabsorbeerd in een vastgestelde tijd. Dit is meetbaar door voor en na de test op een weegschaal te gaan staan.

Wat ik denk.
Als je 5 min hardloopt ben je natter, dan als je 5 min wandelt. Tijdens het hardlopen slaat de regen schuin en met grotere snelheid tegen de voorzijde van je kleding en het water penetreert daardoor sneller in je kleding. Natuurlijk komt de achterzijde van je kleding met minder water in aanraking, maar het penetreer effect heeft de overhand.

Als je een UUR in de regen wandelt of hardloopt maakt het geen bliksem meer uit. Dan is nat nat.