wat is de nederlandse benaming van: "Oropharyngeal cancer"?

engelse wiki

http://en.wikipedia.org/wiki/Oropharyngeal_cancer

nederlande wiki van orafarynx

http://nl.wikipedia.org/wiki/Orofarynx

is er een simpelere nederlande vertaling, of noemen oncologen dit naar patienten orofarynx kanker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Hier bestaat geen synoniem voor. Wel is de oropharinx onder te verdelen in 4 delen:
De oropharinx bestaat uit vier delen, en aan elk van de vier kan kanker ontstaan, hoewel amandelkanker hierin de meest voorkomende is.

Het orofarynxcarcinoom is een betrekkelijk zeldzame tumor. In Nederland komen per jaar ruim 270 nieuwe gevallen voor. Bij 70% hiervan gaat het om een tonsilcarcinoom. De tongbasis en het zachte gehemelte volgen met respectievelijk 20 en 10%. Carcinomen van de farynxachterwand zijn uitermate zeldzaam. Het merendeel van de patiënten is ouder dan zestig jaar. De man-vrouwverhouding is circa 2,3:1. Overmatig alcohol- en tabakgebruik zijn duidelijke risicofactoren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze ziekte vooral voorkomt bij mensen die langdurig werkzaam zijn (geweest) in de horecasector.

Toegevoegd na 3 minuten:
Even duidelijk de 4 delen: Amandel
Achterzijde tong
2 bogen van gehemelte
farynxachterwand (slokdarmhoofd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ 1

Andere antwoorden (2)

ik denk gewoon keel kanker, of strottenhoofd kanker.
maar het zit in de keel dus keel kanker is de makkelijkste vertaling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit kan niet het juiste antwoord zijn: "Although Douglas has described the cancer as throat cancer, many doctors believe he was actually diagnosed with oropharyngeal cancer.[32][33]" http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Douglas hier word duidelijk een verschil geduid tussen keelkanker "throat cancer" en de gevraagde vertaling van "oropharyngeal cancer"