Hoe wordt in de numerologie het probleem opgelost van verschillen die ontstaan door het gebruik van een ander getallenstelsel?

Met mijn beperkte kennis van numerologie toch maar de volgende vraag.

Een onderdeel van numerologie is het optellen van losse cijfers in een getal.
Bv. 19 > 10 > 1

Nu ziet er dus zo uit als je het decimale stelsel gebruikt.

Als je echter het hexadecimale getallenstelsel gebruikt (zoek maar op op Wikipedia met als zoekargument 'hexadecimaal'. Lijkt me overbodig om dat artikel hier te herhalen) dan krijg je

19 > A

Nu is dat in mijn beleving een totaal andere uitkomst en als ik zulke 'berekeningen' met andere getallen en weer andere getallenstelsels uitvoer dan krijg ik ook weer volledig andere 'uitkomsten'.

Wij gebruiken het decimale stelsel en zijn daar zo aan gewend dat we er bijna nooit bij stilstaan dat dit stelsel niet 'heilig' is.

Weet iemand een verklaring van uit de numerologie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Zo creatief als je maar kunt en wilt ; het is namelijk een nergens op gestoelde schijnwetenschap / pseudowetenschap, waar je naar believen alle kanten me op kunt. Leuk voor op school met namen tegen elkaar wegstrepen enzo, maar natuurlijk allemaal kolder van de bovenste plank. Door de enorme vrijheid van interpretatie echter blijft het goedgelovige geesten bezig houden (net als veel andere takken van pseudowetenschap, zoals astrologie, handleeskunde, tarotkaarten lezen etcetera).

Nu ook al worden praktische tegenstrijdigheden in de numerologie opgelost door wel of niet bepaalde 'laatste nummers' bij elkaar op te tellen (ben je een 2 of een 11 ??), tientallen te laten staan, etc. Hoe ingewikkelder de spelregels, hoe gretiger de gelovigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Numerologie is tijdsverspiling. Als je ondanks dat toch nog tijd over hebt, kun je de zaak hexadecimaal gaan omzetten.
Of binair of octodecimaal. Dan blijf je van de straat en misschien zie je in de cijfers een wereldramp in het verschiet.
AWM