Met welke snelheid moet je een kogel afschieten om aan de aantrekkingskracht van de aarde te ontkomen?

even los van luchtweerstand.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Dat heeft niks met snelheid te maken, je moet de kogel gwn uit het zwaartekrachtsveld vd aarde schieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, maar met f = m*a kan je wel de acceleratie uitrekenen, van een constante snelheid is immers geen sprake.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er juist om welke vaste snelheid een kogel minimaal moet hebben om aan de aantrekkingskracht van de aarde te ontsnappen.
Versnelling komt er dus niet aan te pas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is theoretisch onmogelijk omdat er continue een netto kracht op werkt, die niet gelijk is aan nul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das niet waar hoor, bij een bepaalde snelheid kan de kogel niet meer vallen, als je de wrijving niet meerekent.
Op Wikipedia is het volgende over de ontsnappingssnelheid op aarde te vinden:

Voor de Aarde is de ontsnappingssnelheid ongeveer 11,2 km/s

Toegevoegd na 8 minuten:
Op deze pagina is alles over het berekenen van de snelheid waarmee je een kogel zou moeten afschieten om aan de aantrekkingskracht van de aarde of andere hemellichamen te ontsnappen.

Toegevoegd na 46 minuten:
Op het plaatje zijn de banen met oplopende snelheid getekend:
A & B: parabolische kogelbanen
C: cirkelvormige omloopbaan
D: elliptische omloopbaan
E: hyperbolische ontsnappingsbaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant antwoord & link +1
985 kilometer per seconde,dat heb je nodig om los te komen van de aarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Motivatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk 9.8 m/s2? De versnelling door de aantrekkingskracht van de aarde...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een snelheid is geen versnelling, en dat was wel de vraag...
Volgens mij heeft dit niks met de snelheid te maken.
Je moet buiten de dampkring zijn wil je geen "last" van de aantrekkingskracht van de aarde willen hebben.
Maar om buiten die dampkring te komen zul je met krachtige stuwmotoren aangedreven moeten worden om door die aantrekkingskracht van de aarde heen te komen.
Maar met enkel snelheid kom je volgens mij niet buiten die dampkring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor de aarde is dat 11.2 km/s
de kin. energie 0,5 m.v2 is gelijk aan de pot. energie GM.m/R, vul de gegevens in en je krijgt de snelheid