Hoe hoog kan men een gebouw maken?

De sterkte van materialen zal mede bepalend zijn. Toch kan men niet oneindig hoog bouwen, omdat het gebouw zal bezwijken onder zijn eigen gewicht. Hoe hoog dan wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Ik heb wel eens gehoord dat men in New York een gebouw wilde bouwen van een kilometer, maar dat er problemen zouden ontstaan aan de kant waar de zon staat. De materialen zetten door de warmte dan dermate veel uit dat het merkbaar wordt en gevaarlijk.
14 jaar geleden
Theoretisch gezien kun je ééntje van kilometers hoog maken, als je de juiste materialen gebruikt.
Als je 'm bouwt in de vorm van een piramide (brede basis, smalle top) is dat zelfs zo ingewikkeld niet. Of het nut tegen de kosten opweegt is wat anders.
AWM
14 jaar geleden
In Dubai is het hoogste gebouw van de wereld net afgebouwd - het is 1 km hoog.
Blijkbaar zijn de temperatuurverschillen daar minder heftig als in New York, want het staat er......
Als je het mij vraagt : mooi is anders, maar zo hoog hebben ze dus al kunnen bouwen.
Nu maar wachten op de volgende sheik, die daar natuurlijk overheen moet.....
(In Dubai staat ook het 1e 7*******-hotel, dus het eerste met 8 sterren ligt vást ook al wel ergens op een tekentafel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant. Heb je een linkje. Ik wil wel eens kijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb trouwens nu even gegoogled en zie dat het geen kilometer is maar 818 meter. Ook hoog, maar...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_hoogste_gebouwen_ter_wereld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, Doenja - het is dus geen kilometer, zoals ze in Dubai steeds zeggen....Toen ik in november vorig jaar voor het laatst in Dubai was, zeiden ze allemaal, dat hij zo hoog zou worden als hij klaar was - hij was toen nog niet zilver, zoals op de foto...Evengoed vind ik het maar een raar gebouw - maar dat vind ik van dat 7*-hotel óók. Vooral 's avonds, als ze dat belichten met roze, paarse en groene lichten - je kunt er nauwelijks omheen kijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het 7* hotel vind ik wel gaaf. Mooi ontwerp.
Er is geen theoretisch maximum, al zul je wel uit de buurt van de baan van de maan moeten blijven om botsingen te voorkomen.
Er is wel een praktisch maximum. Boven de 3 kilometer wordt hoogteziekte een reeel probleem, de lucht wordt ijler en het wordt louder.
Een ander probleem is van logistieke aard. Er zal een enorme hoeveelheid liften moeten worden ingezet om personen over grote afstanden te vervoeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
louder=kouder