Waarom zijn LED's voor verlichting vaak blauw? Is het mode, of is het goedkoper te fabriceren dan harmonieuze kleuren.

Een LED is eigenlijk toch een lichtgevende diode? Heb ik dat goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

De lichtgevende diode bestaat al tientallen jaren. Eerst rode en toen groene. Men heeft vele jaren gezocht naar een blauwe. Toen iedereen het had opgegeven, ging de Japanner Shuji Nakamura door met 'vruchteloos' zoeken. Maar hij maakte een doorbraak! In 1996 rapporteerde hij zijn uitvinding. En meteen wist iedereen dat dit wel een heel erg grote uitvinding was. Want door blauw licht te mengen met rood en groen licht, kun je 'wit' licht krijgen. Ik zet dat tussen aanhalingstekens om dat wit zonlicht alle kleuren bevat, en met LED-licht behaal je maar een benadering daarvan.

Een blauwe LED wordt behandeld met stoffen, die in andere kleuren oplichten. Ook zo wordt het witte licht benaderd.

Jij hebt het over blauw licht, maar is het is dus 'wit' licht. De lampen die je hebt gezien, hebben een waarschijnlijk hoge kleurtemperatuur. Bijvoorbeeld 5000 K of hoger.

Dat zit zo: ons oog is gewend, dat het avondlicht veel rood bevat. De kleurtemperatuur van een gloeilamp komt daar dicht bij, die is 2800 K. Er zijn trouwens ook LED lampen, die deze kleur wit geven.
Helder wit is tussen de 3500 K en 4000 K. Dus als je zo'n lamp in de avond laat branden, ervaar je dat als blauwer, dan dat je dat overdag doet.

In de tweede bron vind je technische informatie over LED-lampen. Werkelijk alle info staat daar in. Je ziet, dat het nog niet mogelijk is, om werkelijk mooi wit licht te maken. Ook niet tegen hoge kosten. Dat het voor 60% lijkt, komt veel voor. En met 80% scoort een lamp al in de top. Een gloeilamp scoort per definitie 100%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik ook gelezen . Ik copieer mijn reactie op het antwoord van ed : LED verlichting is uitstekend geworden. Toch niet altijd hetzelfde als gloeilampen omdat het kleurspectrum anders is . Er zit meer blauwachtig licht in het kleurspectrum en dat zou slaap onderdrukken volgens een artikel dat ik las. Dus héél geschikt voor de ochtend, minder geschikt voor leeslampje bij je bed. Overigens ook in je computer en tv scherm zit meer blauw in het compositie kleur spectrum. Overigens voor buitenmensen zal het effect minder zijn . Je krijgt zoveel daglicht overdag dat de melatonine toch wel wordt aangemaakt. Het gaat meer op voor mensen die meestal binnen verblijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 60% gelijkenis vind ik ze goed genoeg. Ik heb veel ledlampen thuis. Ook als leeslamp!
Ze zijn vooral erg geschikt met een lichtgevoelige schakelaar, omdat ze snel volop licht geven. Zo heb ik steeds voldoende licht zonder knoppen aan te raken, plus dat het zo erg zuinig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens hoor @klaas1952. Ik stap ook steeds meer over op spaar en LED . Ik heb ook een 2500 K spaarlamp gevonden. Dat is dezelfde lichtwarmte als de gloeilamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gloeilamp is 2750 a 2800 K hoor. Dus die lamp van jou is dan best rooiig.
Zelf vind ik een kleurtemperatuur van 4000 K erg mooi. Als die brandt in een verder donkere kamer, lijkt het alsof er wat daglicht doorsijpelt.

Andere antwoorden (4)

LED staat voor Light Emitting Diode, dus dat heb je goed! Er bestaan wel degelijk meerdere kleuren ledjes, kijk maar eens naar je computer, daar zitten een rode en een groene al in!
De rede dat ze deze 'blauwe' ledjes vaak in lampen gebruiken is omdat het goedkoper te produceren is en omdat minder mensen kleuren in hun kamer fijn vinden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LED lampjes geven licht in één bepaalde kleur.
De eerste waren rood, later zijn geel, groen en blauw erbij gekomen.
De witte LED is eigenlijk een ultraviolette LED waar een fluorescerende stof op aangebracht is.
Deze stof is vergelijkbaar met het poeder aan de binnenkant van een TL-buis: ook deze geeft van zichzelf hoofdzakelijk UV-licht dat door het poeder in zichtbaar wit licht wordt omgezet.
Vandaar dat de "witte" LEDs ook ongeveer dezelfde blauwachtige of juist onnatuurlijke gele tint hebben als TL-buizen.
Ook bestaan er LED lampen met RGB-LEDs er in, daar kunnen alle kleuren mee gemengd worden door het combineren van het licht van rode, groene en blauwe LEDs.
Een voorbeeld van dat laatste zijn de Living Colors lampen van Philips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De nieuwste led verlichting is er nu ook in warm wit ( gloeilampenkleur) en zelfs in flame kleur.
Ik heb ze hier in div. lampen zitten, erg mooi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LED verlichting is uitstekend geworden. Toch niet altijd hetzelfde als gloeilampen omdat het kleurspectrum anders is . Er zit meer blauwachtig licht in het kleurspectrum en dat zou slaap onderdrukken volgens een artikel dat ik las. Dus héél geschikt voor de ochtend, minder geschikt voor leeslampje bij je bed. Overigens ook in je computer en tv scherm zit meer blauw in het compositie kleur spectrum. Overigens voor een natuurmens als jij moet het niet uitmaken. Je krijgt zoveel daglicht overdag dat de melatonine toch wel wordt aangemaakt. Het gaat meer op voor mensen die meestal binnen verblijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach het is natuurlijk die melatonine, dacht ik altijd dat het van die glaasjes port kwam. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL !
Wij hebben in onze werkkamer een warm wit lichtgevende lED lamp.
Maar ik denk dat jij andere LEDjes bedoelt, helaas blijkt dat niet uit jouw vraag.