Hoe komt het dat water in de hitte verdampt?

zou je eventueel een regenbui in een grote kamer kunnen veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, daarvoor is het temperatuurverschil te klein. Water verdampt als er hitte wordt toegevoegd. De moleculen bewegen dan steeds sneller tot ze los van elkaar komen. Dat is de damp! In de lucht koelt de damp af, en wordt er weer vloeibaar, regen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij je beneden in die kamer het water laat verdampen, circa 100 graden, en boven in de kamer rond kamertemperatuur. Dan kun je regen in je kamer krijgen. Deze zal zich dan hechten aan het plafond, en dan zal het gaan druppelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Funest voor het parket!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad!

Andere antwoorden (1)

hiervoor moet je kijken naar de moleculen van een stof. in dit geval dus water. elke stof heeft een andere randtemperatuur als het ware wanneer het overgaat in een andere fase. deze faseovergang is eigenlijk een verandering in de moleculen. je kunt de moleculen zo voorstellen als dat ze in een soort rooster zitten. als de temperatuur van het water stijgt, gaan de watermoleculen in dat rooster steeds sneller trillen/heen en weer bewegen. als het water de randtemperatuur van 100 graden Celsius bereikt heeft (kookpunt van H2O) dan komt het water in de fase dat het van vloeibaar naar gas gaat. hierdoor verdampt het water dus in hitte. Ik hoop dat ik je (eerste) vraag zo een beetje beantwoord heb.