Hoeveel stroom die wel op de meter komt stroomt via de kabel weer terug. Of wordt wat op de meter is geteld opgemaakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Zeker! De stroom die je verbruikt wordt gemeten. Stroom die je niet verbruikt niet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle stroom die via de ene pool van het stopcontact binnenkomt loopt via de andere pool terug, het effect van deze stroom levert de energie die je gebruikt.
De elektriciteitsmeter meet inderdaad zowel de inkomende als de uitgaande stroom, maar je betaalt voor de hoeveelheid energie die door de stroom bij jou geleverd is.
In de meterkast zit trouwens ook nog een z.g. aardlek schakelaar, als er eens niet evenveel stroom via de ene draad binnenkomt als via de andere draad weer afgevoerd wordt dan schakelt deze de stroom in beide draden direct uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een ontzettende onzin zit je uit te kramen Koos!
Bijvoorbeeld wat je zegt over de aardlekschakelaar, het is wat het woord zegt, als er spanning over de aardedraad lekt dat deze schakelaar uitschakelt, en niet dat lulverhaal over teveel stroom, je haalt hier wat dingetjes door elkaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j4ck1nth3b0x.. Hoe zo lulverhaal? ík praat niet over SPANNING over de aardedraad, dat doe jij. Een aardlekschakelaar (ook wel differentiaalschakelaar) bestaat uit een ringkern waarop twee STROOM spoelen van enkele windingen gewikkeld zijn die de uitgaande en ingaande stroom voeren.
Het magnetische veld dat in de ringkern door de ene spoel wordt opgewekt wordt door het magnetische veld van de andere spoel gecompenseerd, zodat het resultaat nul is.
Mocht er nu toch STROOM via aarde "weglekken" (hoeft niet eens de aardedraad te zijn, via lichaam naar waterleiding doet het ook goed) dan zal het verschil in de twee tegengesteld werkende stromen een magnetisch veld in de ringkern opwekken dat opgepikt wordt door een derde spoeltje om de ringkern.
Deze spoel levert een stroompje aan een relais dat met een soort van muizenval-constructie de stroom in beide draden onderbreekt.
De verschil-STROOM waarop schakelaar een stroom van 40 A nog veilig afschakelt binnen 20 ms is meestal 30 mA. Natuurlijk weet ik dat teveel stroom niet door de aardlekschakelaar maar door zekeringen of een automaat worden opgevangen. Voor de rest is het begin van mijn verhaal bewust wat simpel gehouden omdat uit de vraag blijkt dat de vraagsteller niet over een groot technisch inzicht beschikt. Als ik jou was zou ik het verschil tussen de begrippen SPANNING en STROOM nog maar eens bestuderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j4ck1nth3b0x
Als je het verschil tussen spanning en stroom niet weet en zelf geen goed antwoord weet te plaatsen, Onthou je dan liever van kritiek op een prima antwoord.
Alle stroom, je moet het zien als een waterslang, met in het midden een schoepenrad, er komt de enekant water in en dat gaat er aan de andere kant weer door de slang terug. Je betaald alleen voor het feit dat het schoepenrad draaid en niet voor het water wat er langsstroomt.
Als je echter terug gaat leveren, (b.v. windmolen), dan ga je als het ware dat radje zelf de andere kant opdraaien en zal ook de stroommeter (In iedergeval met de oude draaimeters) terug draaien. (Op de nieuwere electronische meters is dit geblokkeerd)