Hoe serieus kun je het onderzoek van masaru emoto nemen? (zie uitleg)

Zijn onderzoek over water en ijskristallen die blootgesteld worden aan goede en slechte woorden/klanken.

De ijskristallen die blootgesteld werden aan woorden als liefde/vrede en dergelijke zouden hele mooie ijskristallen vormen maar als je het bloot zou stellen aan woorden als oorlog/haat dan zou de samenstelling van die ijskristallen een lelijke vorm krijgen.

Hoe waar is dit en wat zeggen critici hierover?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij pure onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te waar om mooi te zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

Het is niet waar.

Zijn onderzoeken zijn, zoals je zult snappen, heel eenvoudig te herhalen. Dat is dan ook vaak gedaan. Door vele mensen, op verschillende plekken, op verschillende tijdstippen.

Telkens bleek dat de vorm van de ijskristallen hooguit werd beïnvloed door de omgeving: temperatuur, luchtvochtigheid, hoeveelheid stof, trillingen. Meer niet.

Of je scheldwoorden schreeuwt of liefdevolle woordjes fluistert, heeft dus hooguit te maken met de trillingen en de luchtbewegingen die jouw woorden veroorzaken. Meer niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citaat uit de link: "Eind 2005 hield Emoto voor het eerst een lezing in Nederland. Deze vond 's avonds plaats in Antropia, een antroposofisch cultuur- en congrescentrum op het landgoed De Reehorst in Driebergen. Er waren meer dan 300 belangstellenden die elk 39 euro hadden betaald om de Japanner te zien." Over waar en onwaar gesproken, 10 jaar daarvóór was ik bij het eerste bezoek van Emoto aan Nederland, dat was in een conferentiezaaltje in Hilversum met een man of 150. Zijn dochter was er ook bij. Ik meende dat de entree 15 gulden was of iets in die geest, om zijn kosten te dekken voor hun reis. Emoto, een vrij bescheiden en nuchtere man, toonde voor een hele serie dia's van waterkristallen en een complete uitleg hoe de foto's werden gemaakt met ook weer foto's daarvan. Zijn die onderzoeken die je noemt waaruit het tegendeel blijkt ook ergens toegankelijk? Want de enige onderzoeksresultaten (zijn er niet veel) die ik vindt bekrachtigen juist zijn bevindingen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb geen voorraadje links liggen naar deze onderzoeken. Ik heb mijn informatie uit diverse stukken die ik heb gelezen, zowel in (serieuze) tijdschriften als op het Internet. Maar wat let je - zijn experimenten zijn door iedereen te herhalen. mesher beschrijft al een eenvoudig experiment in zijn antwoord, elders op deze pagina. Volgens "zijn" experiment kun je zelfs met briefjes werken waarop je de woorden HAAT en LIEFDE schrijft. Anderen zeggen dat je echt moet praten, dus boos en hard "WATER, IK HAAT JE!!!" schreeuwen, dan wel liefdevol "Schattig watertje, ik houd zó enorm veel van je..." fluisteren. Welke methode je ook gebruikt: probeer het en je weet het...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet zo eenvoudig, je hebt o.a. een koelcel nodig of je moet iemand weten die er een heeft en een beetje open-minded is... slagers zijn dat meestal niet zo.
Daarnaast een zooi glaswerk en goede microscoop, maar die heb ik wel. En inderdaad, ik zou het graag uitproberen.
Ik snap niet goed dat als er écht serieus is naar gekeken deze onderzoeksresultaten niet voorhanden zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je kunt boven je eigen vrieskist gaan staan schreeuwen. Koude lucht blijft wel in de vrieskist zitten, en als je toch twijfelt, kun je er folie overheen spannen. Geluid dringt trouwens best door in een vrieskist, dus ook als je het deksel sluit, hoort het water jou nog steeds. Datzelfde geldt voor het vriesvak van een koelkast. En als het, zoals sommigen beweren, zelfs werkt als je de woorden 'haat' en 'liefde' op stukjes papier schrijft, hoef je helemaal niet te schreeuwen, en hoef je het water ook niet te zien terwijl het bevriest. Dat de onderzoeksresultaten niet zo makkelijk zijn te vinden, kan heel goed komen doordat zulk onderzoek slechts de verwachte resultaten oplevert. Anders gezegd: als wij een gedegen onderzoek zouden uitvoeren, en we zouden een prachtig onderzoeksverslag insturen voor publicatie in Nature, of in Physics Review Letters - denk je dat we een kans zouden maken? Anders dan wat veel pseudo-wetenschappers beweren, worden juist artikelen met *verrassende* resultaten gepubliceerd, en maken artikelen met verwachte resultaten erg weinig kans. (Enneh - ik zie in gedachten al hoe jij straks boven je vrieskist staat te schreeuwen. En hoe de buren zich afvragen of ze de politie moeten bellen.) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even over het eerste, het onderzoek kan alleen in een ruime beneden de -6 plaatsvinden. Ook zeker niet minder koud anders laat je eigen lichaamswarmte de kristallen weer smelten. Ik ben bekend met de voorwaarden voor het onderzoek, ook wat je allemaal kunt doen om het water te doen veranderen.
Een chemicus die vaak in Nature publiceert heeft tot zijn stomme verbazing ook positieve resultaten verkregen, dus het onderzoek van Emoto onderbouwend. Weet even niet de naam, kan het opzoeken... En nee, je hoeft niet te schreeuwen, dus de buren kunnen lekker blijven slapen.. :-) Briefjes een tijd op de proefflesjes plakken en de flesjes voor een luidspreker zetten en verschillende muziek afspelen zou ook werken. Het onderzoek lijkt i.d.d. behoorlijk in het gebied van de pseudo-wetenschap te vallen, een gebied waar ik me overigens helemaal niet tot aangetrokken voel want er wordt in mijn ogen heel veel tijd verspilt aan een boel onzin - en dan bedoel ik steeds maar verder gaand onderzoek op niet onderbouwde resultaten. Echter met de juiste voorwaarden in acht nemende en het onderzoek precies te reproduceren zoals Emoto dat doet, hoe controversieel dan ook, kun je toch niet om de resultaten heen lijkt mij. Je hebt wél te maken met een hele wetenschapslobby die je mogelijk voor gek zal verklaren, en dat is misschien de reden waarom je er niets over hoort (?).
Cryofiel
12 jaar geleden
Controverses zijn niets nieuws in de wetenschappelijke wereld. Juist door de voors en tegens van verschillende theorieën te bespreken, worden nieuwe testen bedacht. Die nieuwe testen geven dan uitsluitsel over welke van de concurrerende theorieën de juiste is. Kijk alleen al naar de deeltjesfysica, hoeveel tegenstrijdige theorieën daar de ronde doen. En hoe hard men bezig is, experimenten te bedenken die kunnen laten zien welke theorie wel, en welke niet waar is. De natuur als scheidsrechter. In de geschiedenis van de wetenschap hebben we hetzelfde gezien. Galileo en Darwin zijn natuurlijk bekende voorbeelden, maar hetzelfde geldt voor Wegener, Curie en vele anderen. Dus "lobby"? Nee, je hoeft maar een wetenschappelijk congres te bezoeken en te zien hoe men elkaar daar in de haren vliegt, om alle geloof in een eventuele lobby te verliezen.

Andere antwoorden (2)

Dat onderzoek kun je niet zo heel serieus nemen. Maar iedereen mag natuurlijk geloven wat hij wil, en genieten van die mooie foto’s.

Zijn naam komt wel heel veel voor op sites, waar ook allerlei gedoe met b.v. tarotkaarten wordt gepropageerd, en andere zweverige toestanden. En het onderzoek heeft duidelijk zwakke punten. Hij wil niet vertellen hoe hij te werk gaat, wil ook mensen genezen met zijn methode (altijd een beetje gevaarlijk), is zelf nooit aanwezig bij het nemen van de foto’s (hij vindt het te koud in dat labaratorium) en er is nooit een fotoserie; altijd maar één foto (de best gelukte?)

Je kunt het overigens zelf ook uitproberen. Neem 2 glazen water, en leg een papiertje onder ieder glas. Eén met het woord LIEFDE, en een met het woord HAAT. Het glas water met het briefje LIEFDE ziet er na enkele weken beduidend beter uit. ;-)

Lees dit ook eens:
http://www.skepsis.nl/emoto.html

Het aardig van dat artikel is, dat er niet met de botte bijl direct gehakt van ‘m wordt gemaakt, maar dat er serieus, en zelfs een beetje mild over wordt geschreven.

De conclusie van bovenstaand artikel is wel geruststellend, en het valt dus allemaal wel mee ;-)

"Het is moeilijk te beoordelen of Emoto een gewiekste zakenman, een oliedomme pseudowetenschapper, een gevaarlijke kwakzalver, een religieuze sekteleider of een aimabele watermysticus is. Misschien alles tegelijk. In een recent interview met Good Times lijkt hij wat bescheidener te zijn geworden: ‘My theory and research is not yet reached science and I should say it is more like fantasy.’ Ter afsluiting nog een wijze raad van Emoto waar niemand minder van hoeft te worden: ‘Drink goed water, luister naar goede muziek en denk positief.’"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je als 'echte' wetenschapper inlaat in zulke onderzoeken loop je een groot risico om daarna niet meer voor vol te worden aangezien, en dat is misschien de enige reden waarom een gereproduceerde test, die zo ongelooflijk makkelijk te reproduceren is (!!!), nergens te vinden is met het onderschrift van een gerenormeerde (groep) wetenschapper(s)

Er is alleen 1 uitvoerige dubbelblind test te vinden op het internet, die de resultaten van Emoto bevestigen:
http://www.explorejournal.com/article/S1550-8307(06)00327-2/fulltext
en
http://download.journals.elsevierhealth.com/pdfs/journals/1550-8307/PIIS1550830706003272.pdf
voor de originele tekst.
Er moet wel worden bij vermeld dat Emoto hier co-auteur was.

Het is tekenend dat zelfs zo'n eenvoudige proef als deze niet serieus wordt genomen, en anderen niet hun nek durven uitsteken voor deze voor de gevestigde wetenschap zo controversiële resultaten.