Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er op het moment tussen slapen en wakker zijn?

Wat ik bedoel is: wat gebeurt er precies op het moment dat je in slaap valt en zit er nog "iets" tussen slapen en wakker zijn in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Precies weten doe ik het niet, maar vond het interessant genoeg om even terug te duiken in mijn aantekeningen van mijn opleiding voor trancepersoonlijk therapeut. Hierbij maken we gebruik van een trance en ooit is besproken op welk bewustzijnsniveau dit zit. Hierbij kwam ook de laag waarin slapen zit ter sprake.
Op het moment dat je naar een trance gaat (slapen is nog dieper) gaat je hersenactiviteit naar beneden en komt er balans in de activiteit in beide hersenhelften. De neocortex (met hierin het waakbewustzijn) wordt op een laag pitje gezet en de andere hersendelen gaan dit overstijgen. Hierdoor komt iemand in een trancestaat. Wanneer ik dit bij mezelf doe, dus zonder dat er een therapeut bij is die het leidt, val ik heel makkelijk in slaap. Dus die stap is niet zo groot meer. Misschien dat iemand anders dit nog verder kan verduidelijken voor je. Zelf denk ik dat je dan ook de activiteit van limbische hersenen naar beneden brengt. (Hierin zitten o.a. emoties, die ook voor 'opwinding' zorgen.)

Om het verhaal compleet te maken. Hersenen werken electromagnetisch en de activiteit is meetbaar in Herz. Hoe hoger dit is, hoe 'waakzamer'. Onder een bepaalde hoeveelheid Herz ga je vanuit je Beta-fase (waakbewustzijn) over in je Alfa-fase. Dan val je dus in slaap. Die scheidingslijn is eigenlijk heel dun. (Nog dieper zit de Theta- en Delta-fase, resp. een diepe trance en narcose/coma.)

Mijn verhaal is lang niet compleet en is zeker e.e.a. op aan te merken. Is lang geleden dat ik dit heb gehad op de opleiding, dus kritiek is welkom. Ook voor mezelf (ik ga deze vraag volgen, dank je!) hoop ik dat er meer mensen reageren en mijn verhaal verbeteren en aanvullen. Maar vooralsnog hoop ik dat dit een begin geeft in je zoektocht naar je antwoord!

Bedankt voor deze vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je doet je oogjes dicht :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar om een beter antwoord te geven.
Als je wakker bent, ben je nog in een bewuste status.
Wanneer je slaapt ben je in een onbewuste status.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je doet je ogen open en bent bewust van de wereld om je heen. Je spieren worden wakker en je lijf is weer bezig. Toen je sliep waren je spieren ontspannen. Tussen wakker worden en slapen gebeurt dit alles. Om het zo'n beetje te beschrijven.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing