Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het gevaarlijk om onweer te filmen of fotograferen?

Mijn ouders zeggen beide van wel, maar op internet staat het er vol mee.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Tja, in feite ben je nergens veilig voor bliksem, ook al denken velen dat met een bliksemafleider ze veilig zitten , het is al vele malen voorgekomen ondanks een bliksemafleider er toch inslagen kunnen zijn .
Het licht ook aan welke apparaten heb je aan staan TV, zaktelefoons en andere zaken die aantrekkingskracht hebben , dus neem zelf je verantwoording en zet deze zaken uit ,probeer zo min mogelijk aantrekkingskracht te geven.
Maar ook dat kan een bliksem niet weerhouden, zorg er altijd voor dat je niet buiten in het open veld bent, je bent dan soms het hoogste punt wat de aantrekkingskracht bevorderd.
Mocht je wel buiten zijn ga op je hurken zitten , het liefst in een droge greppel , dus zo laag mogelijk, liefst niet liggen , vanwege je dan een langere plek beslaat waar de bliksem op in kan slaan , op je hurken maak je je zo klein mogelijk wat oppervlakte betreft op de grond.
Ik heb zelf mee gemaakt dat een bolbliksem net voor ons insloeg op zo'n 3 meter van ons vandaan op het trottoir , en die grote bol rolde zo bij ons vandaan (gelukkig) naar de rand van het trottoir , want daar zat een waterput en via die put zocht de bliksem z'n uitweg.
Dus u zult begrijpen , dat ze mij met onweer niet meer buiten zien, hoe mooi de bliksem ook kan zijn, maar als je buitenstaat om te schuilen en je maakt dit mee , dan blijf je wel binnen..
Ook ik fotografeer graag , maar ik heb zoveel respect voor het natuurgeweld gekregen met die bolbliksem , dat ik geen foto's zal maken van de bliksem , dit is mijn persoonlijke ervaring en afweging , maar als je op zo'n korte afstand dit meemaakt wordt je wel zo , het heeft zo'n impact op mij gehad dat ik dus zelf er geen foto's van kan maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met dat weer ga ik ook echt niet naar buiten! Heb het vroeger eens in een boom zien slaan waar ik net uit was geklommeb. Plus ben dood voor het gedonder! De bliksem zelf doet me niks. Maar stond op balkon. Maar je weet nooit de bliksem slaat ook in als je denkt veilig te zijn.

Andere antwoorden (7)

Filmen op een open plek buiten is het wel gevaarlijk. Maar vanuit je huiskamer niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kheb het net nog gedaan,wel vanaf mn slaapkamer want naar buiten ga ik niet. Omdat ik 35 jr geleden en iets langer,al leerde niet naar buiten met zo'n zwaar onweer als vanavond/nacht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi, verder dan het balkon of galerij kom ik ook niet hoor als het zo heftig is. heb op de camping ooit eens (was een jaar of 8) een bliksem vlak naast mijn tentje in een boom horen slaan (en daarna de schade gezien) dus heb er wel respect voor zeg maar. en toch MOET ik er gewoon naar kijken (dat is altijd al zo geweest) een soort van onweerstik zeg maar.
Het filmen of fotograferen zelf is niet gevaarlijk, maar je moet wel de normale voorzorgsmaatregelen in acht nemen: dus bijvoorbeeld niet midden op een veld gaan staan filmen, of in een boom klimmen om een foto te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi, in een boom klimmen om een foto te maken :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar daar heb je wel beter zicht ;) ik heb geluk dat ik 10 hoog woon en nog winkelcentrum onder ons staan. Kan zo heel ver kijken naar de omweer
Mijn vriend fotografeert onweer al zo'n 5 jaar. Als je goed oplet waar je gaat staan is er niks aan de hand. Zelfs in de zwaarste bui niet. Hooguit komen er wat spetters jou kant op. Mijn vriend gaat met 1 andere achter elke bui aan om een spotplek te zoeken.
Favoriete plek is 12 hoog op de gallerij van een flat, gebeurd niks want er zit bliksemafleiding op de flat.
Als je te laag bij de grond staat krijg je vaak weer minder mooi materiaal aangezien er dan meer in je blikveld zit!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als je maar maatregelen neemt en zorgt dat je goed en veilig zit. Vanacht heb ik ook van mijn balkon op 10 hoog bliksem kunnen fotograferen

Toegevoegd na 42 minuten:
Foto die ik heb gemaakt vanacht
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker zonder flits?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja op statief :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flits was buiten al ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt! Als ik nog eens zou flitsen raakt hij overbelicht. Hij is toch goed zo :p
Er zijn ook veel mensen die het risico willen nemen voor die beelden. De kans dat je door bliksem geraakt wordt is wel erg klein in vergelijking met de kans op bv een verkeersongeval, maar de meeste mensen gaan het risico uit de weg door te schuilen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dood gaan we toch wel. Dan is het niet door de EHEC komkommers naar door bliksem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en....was de foto met of zonder flits genomen? :OP
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder. Als je met doet raakt hij overbelicht. De omweer geeft ook licht met zich mee. Hoezo?
in een open veld met een camera op een glimmend statief kan het gevaarlijk zijn ja.

maar dat kan ook als je niet fotografeert.
het ligt dus aan de situatie en hoe dichtbij het onweer is.
in principe kan je altijd getroffen worden want soms komt het ook bijna uit het niets.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dubbele pech voor deze man, hij kan het gelukkig nog navertellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd. ja 3 x mazel dus :) hij had die dag beter een staatslot kunnen kopen en binnen kunnen blijven waarschijnlijk.....
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing