Waar komt vorst aan de grond vandaan als ik toch op school leerde dat de temperatuur zakt als je omhoog gaat, niet omlaag?

Ik zit in het buitenland en als ik door een dal rijd met mijn motor word het plots veel kouder. Ook zijn de dalen hier s'ochtends wit van de vorst, hogerop blijft het groen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

2 dingen die door elkaar heen werken.
De zon warmt het aardoppervlak op. Dit warme aardoppervlak warmt de lucht op waardoor je dichterbij het aardoppervlak een warmere lucht krijgt (Denk aan een waterketel:Dichtbij voel je de warmte. Verder weg merk je vrijel niets meer van de warmte die uitgestraald wordt). Per 100m stijging heb je een graag afkoeling van je lucht. Warme lucht is lichter, en stijgt wel op, maar niet snel genoeg om de hogere luchtlagen netzo warm te maken dan het aardoppervlak: Hogere lucht is koeler

's Nachts koelt de buitenlucht af. De aarde ontvangt geen zon en geeft dus alle warmte af. De koele lucht is 'zwaarder' dan warme lucht en stroomt naar beneden. De koudste lucht ligt in de diepste stukken van het land, de dalen of kuiltjes in het landschap waar het eerste vorst op treedt.

's zomers is de aarde warm genoeg van de zon om de hele nacht de temperatuur hoor te houden. in de winter is dat niet meer zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij vorst aan de grond bevriest de in de lucht aanwezige waterdamp. De bevroren druppeltjes zijn als een witte aanslag (rijp) te zien op het gras, lage struiken, de bovenkant van houten hekwerken of daken en ruiten van auto's

Toegevoegd na 5 minuten:
ook in de zomer komt vorst aan de grond voor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op school heb ik geleerd dat koude lucht zakt in een warmere omgeving.

De rijpvorming heeft te maken met het wegstralen van warmte door straling. Dit is het best zichtbaar na een koude, heldere nacht. Dan kan de warmte beter wegstralen. De grond wordt koud waardoor de aanwezig waterdamp bevriest (zoals in een eerder antwoord vermeld).