Als ik een binocular heb van 10x25 en ik kijk er door met mijn rechteroog(die erg slecht is) en stel scherp dan is de kwaliteit goed tot zeer goed.

Dat terwijl bij de opticien dat zelfde oog met geen enkel glaasje scherp te krijgen is. En vaker is mij verteld dat er niks aan te doen is aan mijn slechte oog.

Dus hoe is het mogelijk dat met een binocular mijn oog ineens met 80% vooruit gaat en dat dit met wat voor bril dan ook niet schijnt te kunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ha, die Ondertussen;

Een verrekijker van 10x25 vergroot de kijkafstand met een factor 10; je kijkt dus 10 keer verder dan je met het blote oog zou kunnen. Op dergelijke afstanden is het een stuk makkelijker om scherp te stellen dan op de afstanden die het oog van nature bestrijkt. De afwijking is nog steeds even groot, maar die valt in het niet bij de grote afstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de opticien is het relatief vrij donker, dan is je pupil groot en is de oogafwijking beter vast te stellen. Een verrekijker vangt veel licht (als je hem overdag gebruikt) en is je pupil kleiner. Een kleinere pupil geeft scherper beeld, vergelijk dit met een "pinhole"-camera, die geen lens heeft maar een heel klein gaatje.