Hoe kun je de luchtweerstand en de rolweerstand op een fiets experimenteel bepalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Dan moet je eerst een machine bouwen om te kunnen fietsen (of iets in die richting), je moet namelijk altijd met een constante snelheid kunnen fietsen. Als je weet dat die machine 10km/u gaat, maar je gaat in het echt maar 9.7km/u dan weet je dus dat die 0.3 weerstand is. Dan zou je vervolgens diezelfde fiets+machine op een rolband kunnen zetten dan fietsen. Waardoor je nog wel de rolweerstand hebt, maar niet de luchtweerstand. Als je dan 9.72km/uur blijkt te gaan, weet je dat die 0.02km/uur luchtweerstand is, en die andere 0.18km/uur rolweerstand. Vervolgens kan je dan de 'echte' weerstand berekenen (met de juiste eenheid ect.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit een theoretische vraag is zou ik zeggen: de luchtweerstand meet je met een windtunnel. De rolweerstand meet je door de fiets aan een krachtmeter met een constante snelheid voort te trekken, zo langzaam dat je de luchtweerstand kunt verwaarlozen.
Als het voor een praktische opdracht van school is, heb je waarschijnlijk geen windtunnel en geen geschikte krachtmeter.
Je kunt in het gymlokaal of zo een helling improviseren en die zo steil maken dat de fiets+berijder er nèt uit zichzelf met een lage constante snelheid vanaf rijdt. Als je het gewicht en de hellingshoek weet kun je via krachten ontbinden en gonio de rolweerstand berekenen.
Voor de luchtweerstand moet je op zoek naar een constante helling, bijvoorbeeld bij een viaduct. Afdalen zonder trappen, meet je maximumsnelheid en bepaal het hellingspercentage van de weg. Dan is het weer een kwestie van krachten ontbinden, de rolweerstand aftrekken, om de luchtweerstand te vinden bij die snelheid. Het mooiste is om dit met verschillende hellingen te doen en een grafiekje te maken met luchtweerstand als functie van de snelheid.