Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bereken ik de snijpunten van deze functies? f(x)=1/2x²+4x en g(x)= 4 - x²

Wie kan mij helpen, ik heb morgen een wiskunde toets, en ik zit maar met die ongelijkheden.... Wie kan mij helpen met het vinden van de snijpunten van deze functies: f(x)=1/2x²+4x en g(x)= 4 - x²?

Graag met duidelijke uitleg ik zit pas in HAVO3, en ben niet bepaald goed in wiskunde!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

F(x) = 0,5x^2 + 4x
G(x) = 4 - x^2
F gelijk stellen aan g
0,5x^2 + 4x = 4 - x^2
1,5x^2 + 4x - 4 = 0
D = b^2 - 4ac = 4^2 - 4 x 1,5 x -4 = 16 + 24 = 40
x = (-b - wortelD)/2a of x = (-b + wortelD)/2a

x = (-4 - wortel 40) / 3 of x = (-4 + wortel 40) / 3

Ik doe dit op mijn iPhone dus het kan zijn dat mensen al eerder een antwoord hebben gegeven. Ik was er dus wat langer bezig en kon dus niet zien of mensen al het antwoord hebben gegeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor al jullie antwoorden. Maar in mijn wiskundeboek staat ook nog met de < en > tekens. Hoe zet ik de antwoorden dan zo neer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de vraag is dat je moet zeggen voor welke waarden van x de grafiek van f boven de grafiek van g ligt of andersom, dan moet je die twee grafieken in een grafiek schetsen. Zo kan je dan kijken als de x bij een snijpunt van een grafiek hoger is dan zet je die > of <. Dan zeg je bij een waarde van groter of kleiner dan x ligt de grafiek van .. boven de grafiek van ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (4)

Allebei in je grafische rekenmachine zetten, en dan menu-snijpunten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog geen grafische rekenmachine. Dat krijg ik volgend jaar pas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je ze aan elkaar gelijk stellen. Dus de ene grafiek voor het = teken en de andere erachter.
Waar je dan op wil uitkomen is x = ... Snapje?
Om het snijpunt van 2 functies te berekenen moet je ze aan elkaar gelijkstellen. Dus: 1/2x²+4x = 4 - x². Je berekent hiermee de x. Daarvoor is het handig om eerst die x² kwijt te raken. Daarom moet je delen door x. Maar als je dat aan de ene kant doet, moet je dat ook aan de andere kant van de = doen. De vergelijking wordt dan: 1/2 x + 4x = 4 - x. Dat wordt dan 4 1/2x = 4 - x. Dan moet je zorgen dat aan de ene kant van de = een getal staat en aan de andere kant getallen met een x. Je wil aan de rechterkant die x weg krijgen. Dus doe je +x, want dan krijg je 0. Maar als je +x aan de ene kant doet, dan moet je dat ook aan de andere kant van de = doen. De vergelijking wordt dan: 5 1/2x = 4. Omdat je x wil berekenen, deel je allebei de kanten door 5 1/2. Dat wordt afgerond x = 0,73. Om het snijpunt te berekenen, moet je x invoeren in een van de functies. Ik zou de makkelijkste kiezen, dus: g(0,73) = 4 - 0,73³ = ongeveer 3,61. Het snijpunt is dan S(0,73; 3,61). Ik hoop dat ik het goed berekend heb, en ik hoop dat je het snapt! Succes!

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zie net dat ik het een beetje onnauwkeurig heb gedaan, je mag eigenlijk niet verder rekenen met afgeronde getallen. Volgens mijn grafische rekenmachine moet er X=0,76039864 en Y = 3,4217939. Maar hieronder zag ik al de ABC formule, veel handiger, even vergeten...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag nooit zomaar delen door x! Dit is erg gevaarlijk en er kunnen dan oplossingen wegvallen.
Gelijkenstellen aan elkaar!

1/2x² + 4x = 4 - x²
1½x² + 4x = 4 Beide kanten + x²
1½x² + 4x - 4 = 0 Beide kanten -4
Nu de ABC-formule: A = 1½, B = 4, C = -4
x = 2/3 (-2-sqrt(10)) V x = 2/3 (sqrt(10)-2)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zoekt de snijpunten, oftewel de punten waar beide grafieken dezelfde waarde hebben. Dit betekent dat ze beide dezelfde waarde hebben. Je mag dus zeggen f(x)=g(x)
0,5x^2+4x=4-x^2
zorg dat je alle waardes aan 1 kant komen. Je doet beide -4+x^2 en je krijgt dan:
0,5x^2+4x-4+x^2=0
Oftewel:
1,5x^2+4x-4=0
zorgt dat je de factor bij de x^2 1 maakt. Je moet dus delen door 1,5:
X^2+2,2/3x-2,2/3
Je gebruikt dan de abc-formule: b^2-4ac, omdat het in dit geval makkelijker is om de voorgaande funtie te nemen, gebruik ik deze, met a=1,5
B=4
c=-4
4^2-4x1,5x-4=16+24=40
je discriminant is dus 40
Je vult dit dan in in de volgende formule: (-b-/+wortelD)/2a
Je krijgt dan 2 antwoorden uit beide formules, die met +wortelD en -wortelD
Helaas heb ik geen rekenmachine maar ik denk dat je dat laatste stapje nog wel zelf kunt. De uitkomsten zijn dan de x-coordinaten. Je kunt dam de y nog uitrekenen door de x in te vullen.
Veel succes met je toets! Volgend jaar kun je een grafische rekenmachine gebruiken en dat zal eel helpen. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing