Ik heb altijd geleerd dat een onderneming failliet kan gaan, maar een land, de overheid, een provincie etc.niet.Hoe kan Griekenland dan failliet gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een land kan niet zoals een bedrijf failliet gaan omdat je een land niet kan verkopen. Het failliet gaan van een land betekend dat ze het vertrouwen verliezen van hun buitenlandse geldschieters en schuldeisers, import heel erg duur wordt en vaak de binnenlandse banken en bedrijven klappen. Omdat ze niet meer kan lenen kan de overheid niet meer alle voorzieningen betalen zullen diensten en mensen die afhankelijk zijn van de overheid hier onder lijden.

Je zou zeggen dat dat slecht is maar na de klap is het land door de lagere lonen veel concurerender op de wereldmarkt en als de economie weer gaat groeien zullen investeerders weer geld aan het land willen lenen. Ze hebben dan wel een keer niets terugbetaald maar ze zullen een kans om geld te verdienen niet/nooit laten schieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als Griekenland niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, gaat het land failliet.
Dat betekent dat alle overheidsdienaren onzeker zijn over hun salarissen, dat de schuldeisers onzeker zijn over de terugbetaling, enzovoorts.

Natuurlijk is dit failliet een fase van waaruit een oplossing gevonden gaat worden, namelijk een deel van de schulden wordt kwijtgescholden en dan kan het land weer met een schone lei (of liever: een iets minder vuile lei) opnieuw beginnen.
itsme
12 jaar geleden
Waar Nederland dit jaar ‘slechts’ een recessie heeft, balanceren andere landen op de rand van bankroet. Kan een land eigenlijk failliet? En wat zijn de gevolgen voor Nederlandse ondernemers die in zo’n land actief zijn?

Het begon met de bankencrisis in het kleine IJsland, maar intussen hebben ook ondermeer Wit-Rusland, Oekraïne, Hongarije en Letland noodsteun van het IMF en de Europese Unie ontvangen, omdat ze het op eigen kracht financieel niet meer konden bolwerken.

Kan een land failliet?
Als een land in betalingsmoeilijkheden komt, zijn de schuldeisers altijd voor een deel buitenlandse geldverstrekkers. Het is echter de vraag bij wie deze geldverstrekkers het faillissement van het land kunnen aanvragen. Het beginsel van nationale soevereiniteit staat dat in de weg. Wie bijvoorbeeld zou de rechter moeten zijn die het faillissement uitspreekt, wie de curator die de bezittingen van het land verkoopt, wie zou de nieuwe eigenaar zijn en met welke middelen int hij zijn nieuwe bezit? En wie vervult de rol van deurwaarder?

Geen rechtsmacht om ander land failliet te verklaren
In 1990 verzocht journalist Willem Oltmans de Rechtbank in Den Haag om Suriname failliet te verklaren. De zaak zou doorlopen tot aan de Hoge Raad. Deze deed op 28 september 1990 de volgende uitspraak:
"...."

Oftewel: volgens de Hoge Raad heeft de Nederlandse rechter geen rechtsmacht om een ander land failliet te verklaren.