Hoe kan er tijd zijn, als die niet gemeten wordt?

Tijd is op zich toch een illusie? Wij hebben tijd, omdat wij hem meten. Als hij niet gemeten wordt, is er geen tijd en net daardoor alle tijd van de wereld. Toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo dat als iets gemeten wordt, het er niet is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*niet gemeten wordt,

Het beste antwoord

Hangt er vanaf hoe je meten ziet. Als er geen mensen zijn en er niemand op de klok kan kijken dan is er nog steeds tijd. Natuurkundige processen verlopen volgens een bepaald tijdspad, ook als wij er niet zijn.

Als je meten ziet als interactie tussen materie (in de ruimste zin) dan zou jouw vraag wel eens heel relevant kunnen zijn. Kosmologen denken dat het heelal zal blijven uitdijen. Als we dan, ik doe maar een gok, een google in het kwadraat jaar naar de toekomst kijken, dan is waarschijnlijk alle materie vervallen in de laagst energetische straling. Op dat moment is er niets meer te meten en zou je kunnen stellen dat tijd niet bestaat. Lijkt wiskundig gezien vreemd genoeg ook op het begin van de oerknal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tijd gaat gewoon door ook als je niet meet. Voor jou misschien niet mar alle processen buiten jou gaan gewoon door. En ook jij gaat op z'n tijd ook gewoon dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijd is dan ook een door mensen bedacht begrip.
Volgens sommige theorieën , gebeurt alles op het zelfde moment,maar dat is voor de meesten van ons,zo niet iedereen, niet te bevatten.
Jouw vraag is eigenlijk verwant aan: Zijn de dingen die we zien er ook nog als we er niet naar kijken? Stel, je ligt in je bed en mooie dromen zijn je deel, maar is het bankstel in de woonkamer er nog wel en de koelkast?
Zo wordt alles een beetje een kat van Schrödinger verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijd moet wel bestaan, anders zou alles op hetzelfde moment gebeuren. De meegingen die wij aan tijd geven is een manier om het voor mensen begrijpelijk te maken. Het is een vast gegeven waar wij aan vast kunnen houden. Wij zijn de enige wezens op aarde die tijd relativeren. Wij kunnen over de toekomst nadenken en ons er op anticiperen. Zonder tijd zou dat dus niet kunnen.
Tijd voor ons is gekoppeld aan onze astrologie. De tijd die de aarde nodig heeft om eenmaal rond zijn as te draaien, en de tijd die de aarde nodig heeft om eenmaal rond de zon te draaien. Mochten we nu op een andere planeet zijn, dan duurt een dag daar, in onze tijdsindeling, misschien wel 34 uur.
Dit is mijn idee hierover, misschien heb je er wat aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meegingen, moet natuurlijk metingen zijn.., sorry
er zijn zonsopgangen en zonsondergangen en deze kan je niet beinvloeden en daardoor heb je al een tijds indeling zonder dat je er iets aan kan doen. Momenten kan je dan benoemen met net na zonsopgang of net voor dat het donkerwordt. hoe je het ook wil noemen je geeft dan al weer een tijds indicatie af.