In het midden van het ding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zwaartepunt bereken je niet, je bepaalt het.

volgens wikipedia is een zwaartepunt:

Het zwaartepunt van een object is het punt ten opzichte waarvan de massa van dat object in evenwicht is. Hier wordt in de natuurkunde de zwaartekracht gedacht aan te grijpen, als zij wordt voorgesteld als een puntlast. De termen gewichtszwaartepunt en massazwaartepunt (Engels: centre of gravity en centre of mass) worden soms gebruikt om deze definitie te onderscheiden van die van het geometrisch zwaartepunt.

Het gewichtszwaartepunt kan men zich als volgt voorstellen: als in het zwaartepunt van een willekeurige tweedimensionale figuur een gat wordt gemaakt, en daardoorheen wordt een spijker gestoken, dan zal de figuur geen 'voorkeurspositie' aannemen, maar in iedere willekeurige hoek (ten opzichte van een denkbeeldig horizontaal vlak) kunnen worden geplaatst.

De tekst gaat nog verder, maar dat kan je zelf wel uitzoeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zwaartepunt bepalen is niet altijd eenvoudig. Maar soms wel. Bij een driehoek kun je het zwaartepunt eenvoudig berekenen, bij sommige voorwerpen kun je het bepalen.
Het zwaartepunt van een driehoek: trek lijnen van de hoekpunten naar de middens van de tegenoverliggende zijden. Ze snijden elkaar in één punt. Dat is het zwaartepunt. Test: knip een grote driehoek uit karton. Jeg het zwaartepunt op je vinger. De driehoek is dan in balans.
Neem nu een bezem. Strek je armen en leg de bezem op je vingers. Beweeg je vingers naar elkaar toe. De bezem blijft in balans en het zwaartepunt zit aan het eind midden boven je vingers.
Voor ingewikkelder voorwerpen dan driehoeken en bezems zijn er wiskundetechnieken en computerprogramma's om het zwaartepunt te berekenen.