Kunnen sommige olifanten ook zonder hulp van de mens kunst maken?

Kunnen olifanten eigenlijk zonder hulp van de mens ook kunst maken? Is dat wel eens ontdekt en bewezen?

Met zonder hulp bedoel ik: zonder ezel, kwast, canvas en penseel wat hen aangereikt wordt. En gewoon in hun natuurlijke omgeving waar bijna geen mensen zijn en ze gewoon "hun ding" doen.

Naar aanleiding van dit artikel:

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/602504/2009/01/09/Olifanten-maken-kunst.dhtml

en onderstaande (zeer bijzondere) video.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunnen is ook iets anders dan zullen doen.

Het beste antwoord

Het is inderdaad een bijzondere video.
Ik denk zelf dat de olifant dit niet uit zichzelf doet, maar dat het hem geleerd is. Zoals je een hond kan leren een pootje te geven, maar dan op een wat hoger niveau. Olifanten zijn hele intelligente beesten.
Ik denk dat als olifanten het zonder de hulp van de mens had gekund, dat we dan her en der wel wat olifantentekeningen hadden aangetroffen in Afrika en Azie. Die zijn nooit aangetroffen (tenzij de rotstekeningen die er wel zijn niet van mensen zijn maar van olifanten, maar dat lijkt onwaarschijnlijk).
Overigens hangt het ook nog af van je definitie van kunst. Mijn persoonlijke definitie is dat iets voor mij kunst is als het mij raakt en als het een tijdje in mijn gedachten blijft. Voor mij kan dus iets ook kunst zijn als de maker het niet zo bedoeld heeft. Dus als die olifant toevallig een boom omver loopt en die boom blijft in een mooie compositie liggen, dan zou het antwoord op je vraag "ja" zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar zit wat in +

Andere antwoorden (2)

bijzonder is het in geen geval.circusnummers bestaan al eeuwen.maar goed, de vraag.of olifanten in staat zijn tot het maken van kunst.het antwoord moet zijn,los van een eventuele definitive definitie van kunst,nee.en nee,er is nooit enig bewijs van zoiets gevonden.alle voorlopige definities van kunst hadden betrekking op iets wat door mensen gemaakt is/was/wordt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is ook echt belachelijk wat mensen allemaal met dieren doen. ik bedoel kom op! je gaat toch geen OLIFANT LEREN SCHILDEREN! ik vind dat zulke mensen in een gekkenhuis thuis horen.. + van mij
natuurlijk niet!
een olifant is echt niet zelf zo achterlijk dat hij met een stomme stok een paar kleurtjes op een papier zet om daar vervolgens mensen mee te amuseren.
nee dat willen ze niet. mensen DWINGEN ze hiertoe