Waarom is de eerste ingeving bij het antwoord geven op een vraag bijna altijd de beste?

Ik heb wel eens tentamens moeten maken, waar bij mijn eerste ingeving achteraf de goede bleek te zijn. Toch negeerde ik die ingeving vaak uit onzekerheid, omdat het me té gemakkelijk leek om er aan toe te geven.

Ook bij het spelen van (online) quizzen heb ik soms dat ik vragen zie waar ik eigenlijk amper wat vanaf weet. Als ik mijn gevoel dan volg en antwoord geef op de vraag, ook al is mijn voorkennis nihil of zeer beperkt, is het vaak nog goed ook. Terwijl ik van sommige dingen nooit gehoord heb, althans, dat kan ik me niet herinneren.

Daarom ben ik benieuwd: is het toeval dat de eerste ingeving vaak het beste is, of is het toch zo dat je onbewust meer informatie hebt opgeslagen in je geheugen dan je misschien wel denkt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je daar wat verder over nadenkt, dan zou je tot de conclusie kunnen komen, dat je er baat bij hebt, om examens, quizen en andersoortige zaken waar een beroep wordt gedaan op je kennis of geheugen, zo snel mogelijk te maken. Steeds bij iedere vraag je allereerste ingeving volgen, zou dan het beste resultaat geven. Natuurlijk geloof ik je best, als jij deze ervaring hebt, maar ik denk dat je niet kunt stellen, dat het ook echt waar is, en dat het voor iedereen en overal geldt. Men zegt ook wel dat de eerste indruk van iemand (bij kennismaking) de beste is, maar dat is ook niet zo. Je kunt daarmee zelfs behoorlijk de mist in gaan. Wel is het zo dat je eerst indruk in dat geval je het beste bijblijft, en dus heel belangrijk is. Als je een paar keer meemaakt dat je bij een quiz veel vragen goed had, als je maar steeds je eerste ingeving volgt, dan is dat een opmerkelijk verschijnsel, en dan onthoud je dat beter. De vragen waar je wat langer over moet nadenken, om tot een juist antwoord te komen, zijn minder spectaculair, en vallen dus minder op. Natuurlijk zit er wel iets in, dat een eerste ingeving raak kan zijn. Want als je verder gaat doordenken ga je twijfelen, en door het getwijfel kun je in de war raken, en daardoor er niets meer van bakken. Maar nèt zo goed geldt, dat je bij quizvragen soms gedwongen wordt om even door te denken, omdat de vraag gecompliceerd is, of dat er een ander addertje onder het gras zit. In dat geval komt je echt niet ver, als je steeds maar je allereerste ingeving volgt. Gewoon rustig nadenken bij quizen, niet te lang, maar vooral ook niet te kort, lijkt mij een aardig compromis :-)

De info, die je nodig hebt bij een bepaalde vraag, komt als eerste naar boven. Je hebt ooit ergens iets gehoord/gelezen en dat is je op de een of andere manier bijgebleven.

Je hebt inderdaad onbewust meer informatie opgeslagen in je geheugen dan je denkt. Je leest de krant en tijdschriften, je kijkt naar het nieuws en info programma's op TV, je praat met mensen. Later is het net of je vergeet daar het meeste van. Maar als er een vraag gesteld wordt, kan je soms meteen antwoorden, omdat ergens in je geheugenkronkels die info nog ligt te sluimeren tot je het nodig hebt. Dus is het vaak het beste om die eerste 'ingeving' te volgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100