Waarom is de eerste ingeving bij het antwoord geven op een vraag bijna altijd de beste?

Ik heb wel eens tentamens moeten maken, waar bij mijn eerste ingeving achteraf de goede bleek te zijn. Toch negeerde ik die ingeving vaak uit onzekerheid, omdat het me té gemakkelijk leek om er aan toe te geven.

Ook bij het spelen van (online) quizzen heb ik soms dat ik vragen zie waar ik eigenlijk amper wat vanaf weet. Als ik mijn gevoel dan volg en antwoord geef op de vraag, ook al is mijn voorkennis nihil of zeer beperkt, is het vaak nog goed ook. Terwijl ik van sommige dingen nooit gehoord heb, althans, dat kan ik me niet herinneren.

Daarom ben ik benieuwd: is het toeval dat de eerste ingeving vaak het beste is, of is het toch zo dat je onbewust meer informatie hebt opgeslagen in je geheugen dan je misschien wel denkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Als je daar wat verder over nadenkt, dan zou je tot de conclusie kunnen komen, dat je er baat bij hebt, om examens, quizen en andersoortige zaken waar een beroep wordt gedaan op je kennis of geheugen, zo snel mogelijk te maken. Steeds bij iedere vraag je allereerste ingeving volgen, zou dan het beste resultaat geven.

Natuurlijk geloof ik je best, als jij deze ervaring hebt, maar ik denk dat je niet kunt stellen, dat het ook echt waar is, en dat het voor iedereen en overal geldt.

Men zegt ook wel dat de eerste indruk van iemand (bij kennismaking) de beste is, maar dat is ook niet zo. Je kunt daarmee zelfs behoorlijk de mist in gaan. Wel is het zo dat je eerst indruk in dat geval je het beste bijblijft, en dus heel belangrijk is.

Als je een paar keer meemaakt dat je bij een quiz veel vragen goed had, als je maar steeds je eerste ingeving volgt, dan is dat een opmerkelijk verschijnsel, en dan onthoud je dat beter. De vragen waar je wat langer over moet nadenken, om tot een juist antwoord te komen, zijn minder spectaculair, en vallen dus minder op.

Natuurlijk zit er wel iets in, dat een eerste ingeving raak kan zijn. Want als je verder gaat doordenken ga je twijfelen, en door het getwijfel kun je in de war raken, en daardoor er niets meer van bakken. Maar nèt zo goed geldt, dat je bij quizvragen soms gedwongen wordt om even door te denken, omdat de vraag gecompliceerd is, of dat er een ander addertje onder het gras zit. In dat geval komt je echt niet ver, als je steeds maar je allereerste ingeving volgt.

Gewoon rustig nadenken bij quizen, niet te lang, maar vooral ook niet te kort, lijkt mij een aardig compromis :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant! Maar Quizzen zijn ook niet echt een struikelblok voor mij. Tentamens wel. Ik heb al 2 keer een black out gehad tijdens een tentamen waardoor ik niet meer op mijn kennis durfde te vertrouwen en alles vergat. En dat nadat ik niet op mijn eerste ingeving afging, maar ging nadenken. Te lang misschien, want daardoor ging ik heel erg twijfelen aan mijzelf. Zonde, want achteraf wist ik weer wat de juiste antwoorden op de tentamens waren. Nu durf ik geen tentamen meer te maken uit angst voor een nieuwe black out (ja ik weet het: de mens lijdt het meest voor het lijden dat hij vreest). Uiteindelijk zal het toch wel moeten, maar ik zou graag zien dat ik kan vertrouwen op mijn (geleerde) kennis. De examinatrice bij wie ik na het tentamen zat zei dan ook altijd: je moet op je eerste ingeving vertrouwen. Maar ik weet zoals jij hierboven ook zegt, dat je ook zomaar voor de gek gehouden kan worden daarmee. Dus het is soms best lastig om te weten wanneer je je bij het een moet houden en wanneer bij het ander. Maar bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je geeft in je laatste zinnen al aan, dat het dus ook flink fout kan gaan, en je voor "de gek" gehouden kan worden. Als je stelt, dat het lastig is om precies te bepalen wanneer je het bij het een moet houden en wanneer bij het ander, dan toch maar de tussenvorm kiezen. Geen haast (1e ingeving) en geen getreuzel (geeft twijfel). Dus zorg voor de middenweg, en ga rustig aan het werk met je vragen. Niet te lang, maar ook zeker niet te kort. Overigens denk ik, in alle bescheidenheid, dat bij jou het "probleem" niet is, dat je 1e ingeving vaak goed zou zijn, maar dat die 1e ingeving alleen soms beter is, omdat je wat weinig zelfvertrouwen hebt. Daar zit de kern van het probleem. Toch maar eens tegen jezelf zeggen: "ik heb er hard voor gewerkt, en ik ben verstandig genoeg om dit te kunnen".
Maar,..... ik weet het hoor: het is best lastig. Ik hoop voor je dat het vaak goed gaat, en dat mensen in je omgeving dat ook eens tegen je zeggen. Want dan krijg je vanzelf een beetje zelfvertrouwen. Succes! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het antwoord van Mesher heel geruststellend!

Andere antwoorden (2)

De info, die je nodig hebt bij een bepaalde vraag, komt als eerste naar boven. Je hebt ooit ergens iets gehoord/gelezen en dat is je op de een of andere manier bijgebleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt inderdaad onbewust meer informatie opgeslagen in je geheugen dan je denkt. Je leest de krant en tijdschriften, je kijkt naar het nieuws en info programma's op TV, je praat met mensen. Later is het net of je vergeet daar het meeste van. Maar als er een vraag gesteld wordt, kan je soms meteen antwoorden, omdat ergens in je geheugenkronkels die info nog ligt te sluimeren tot je het nodig hebt.
Dus is het vaak het beste om die eerste 'ingeving' te volgen.