Kan ons denkpatroon fysieke dingen veranderen?

We hebben het idee dat als iemand denkt dat hij ziek is, hij ook daadwerkelijk ziek wordt. Of als hem vertelt wordt dat hij ziek is, hij zich ook daadwerkelijk ziek gaat voelen.

Mijn optiek is, dat als je denkt: "ik ben ziek", je ook ziek wordt.
Als je denkt: "ik ben beter en gezond", je een ziekte beter kan maken.
Als je denkt: "ik wil beter worden", dan denk je dat je ziek bent (anders hoef je niet te denken dat je beter wilt worden). Je denkt dan eigenlijk: "ik ben ziek".
Het is dus beter om niet te denken: "ik wil beter worden".

Maar ook niet gerelateerd aan ziekte:
Zoals velen wel eens zeggen: "ik hoop dat het morgen droog is", dan denk je eigenlijk dat het morgen gaat regenen (anders hoef je niet te hopen).
Denk je dan niet eigenlijk dat het regent morgen en zeg je dan niet in feite: "het regent morgen".
In mijn optiek gaat het dan ook regenen morgen.
Beter is om te zeggen: "Morgen is het heerlijk droog."
Een geest kan heel veel sturen.

Als het zou kunnen met ziekte (zie ook placebo-effect), kan het dan ook met gebeurtenissen en fysieke zaken (zoals bijvoorbeeld rijkdom, geluk en het krijgen van een baan)?
Waarom niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ja, dat kan zeker. Hoe je leven er nu uitziet is een resultaat van je denkpatroon. Als je hetzelfde denkpatroon zou aannemen van iemand die rijk en succesvol is, krijg je hetzelfde resultaat. Een goed boek daarover is "Think and grow rich" van Napoleon Hill uit 1937.

Nee, Uri Geller zegt het te kunnen maar die belazerd de kluit dus...helaas. Het enige dat je kunt veranderen is de houding waarmee je in het leven staat; een positieve houding straalt energie en optimisme uit; daarmee voel jij je beter en ook de mensen om je heen. Op die manier un je een beetje geluk "maken". Verder is het leven "a box of chocolats"

Met ziekte heb je helemaal gelijk. Je kunt jezelf ziek of beter denken. Tot in bepaalde mate natuurlijk. Laat het zo zeggen, je denken heeft er in invloed op. Je kunt het NIET laten regenen door er hard aan te denken. Je kunt ook geen metalen buigen e.d. Wel kun je je leven positief beïnvloeden door positief te denken. Door te geloven/denken dat je succesvol wordt bijvoorbeeld, dan ga je daarnaar handelen. Je merkt opeens "dat de hele kosmos" meewerkt. Wat in feite gebeurt is dat je je openstelt voor elk klein signaal in de richting van je doel en dat je deze signalen meteen ziet en oppikt. Als je constant denkt "het wordt toch niks met mij", dan ben je blind voor dit soort signalen. Je kunt dus wel rijkdom en succes verwerven door je denkpatroon aan te passen.

Je denkpatroon kan alleen die dingen veranderen waarop wij, door onze akties, invloed hebben. Ik bedoel het volgende. Ten eerste natuurlijk het placebo-effect en het nocebo-effect. Dat is al op GV aan de orde geweest, dus dat hoef ik hier niet te herhalen. Het komt erop neer dat je je eigen gezondheid kunt beinvloeden door ergens wel of niet in te geloven. Ten tweede je kansen op, om maar eens iets te noemen, het vinden van een nieuwe baan. Als jij echt gelooft dat je dat gaat lukken, zul je je anders gedragen. Door dat andere gedrag vergroot je je kansen op die nieuwe baan. Het zijn dus niet je gedachten die ervoor zorgen, maar het is je gedrag. En dat gedrag volgt dan weer je gedachten. Als je het hebt over het beinvloeden van dingen, anders dan via jouw gedrag, dan is het antwoord ronduit: nee. Dan heb ik het over het bewegen van voorwerpen, of over het zorgen dat een batterij langer meegaat, of dat thee langer vers blijft. Dat lukt echt helemaal niet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100