Waardoor gaat het regenen?

Soms zie je urenlang donkere regenwolken en opeens gaat het dan regenen, wat zorgt ervoor dat het gaat regenen? Wat is 'de druppel die de emmer doet overlopen'? Waarom valt het opeens uit de lucht? En waarom regent het niet totdat de wolken 'leeg' zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het regent omdat er water in de lucht zit, hetgeen in de vorm van waterdamp aanwezig is. Waterdamp is net als de meeste gassen niet zichtbaar. Hoog in de atmosfeer is het koud, de waterdamp condenseert en vormt kleine druppeltjes water. Deze druppeltjes verzamelen zich tot wolken, waarna de druppeltjes samenvloeien tot grote druppels water. Wanneer deze te groot en te zwaar worden om nog in een regenwolk te kunnen blijven, begint het te regenen.
fremar