wat is de meest effectieve manier om oliën uit planten te verkrijgen (voor amateurs)?

Ik zoek een manier om het thuis te kunnen doen, zonder extreem dure en professionele apparatuur. Welke manier zou ook de beste opbrengst geven bij thuis-extraheren?

Toegevoegd na 18 minuten:
glazen kolven en dergelijken (bunzenbranders) wil ik wel proberen, mocht dit nodig zijn voor het proces, wil het wel fatsoenlijk doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Volgens mij staat hier in het boek van James Wong; Grow your own drugs een stuk over. En nee het boek gaat niet over rookwaar maar over het maken van huismiddeltjes en huidverzorgende homeopatische middeltjes.
De Nederlandse vertaling heeft dezelfde titel.
Dus op naar bibliotheek of boekhandel!
Veel succes!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een mooi begin, bedankt! +1

Andere antwoorden (4)

Ik weet niet of het bij alle planten zo werkt maar bij wiet krijg je het heel goed voor elkaar door het in een theedoek te rollen en de theedoek steeds verder te draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gaat er dan niet veel in de theedoek zelf zitten, dat er nooit meer uit komt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm ja denk het ook Ed, zonde van de stoffen, die blijven dan zitten en lossen vervolgens op bij het wanhopig proberen te wassen van de smerige theedoek :)
Knoflookpers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vrees het niet. het is de bedoeling om de vaste delen te scheiden van de vluchtige oliën. knoflookpers laat teveel vaste delen door denk ik
toch bedankt voor het meedenken :)
Het is heel moeilijk en beperkt mogelijk om zelf olie uit planten te verkrijgen en dan zelfs spreek je nog over een extracte of absolue en niet van etherische olie.
Doel je echt op planten? wanten vruchten, zoals sinasappel of mandarijn of zelfs olif is wel makkelijk(er) door middel van persing kun je hier een extract van winnen. Planten is echter heel moeilijk

Toegevoegd na 4 minuten:
tjee, ik lees even terug en schaam me diep.....wat een spelfouten....Ik weet trouwens wel dat je van kokosmelk makkelijk olie kunt winnen. Ik kijk had ook een filmpje op yt gevonden, hier de link

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=0T_8be8-IJE

Toegevoegd na 18 minuten:
sorry sorry, ik post gewoon te snel! met een kaaspers lukt het ook wel denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het proberen met een zogenaamde: slow juicer.

Elektrische varianten kosten al gauw een paar honderd euro, maar voor zo`n 100 euro heb je al een handpers.