Waarom liggen er aan de Waddenzee geen duinen en stranden en wel aan de Noordzee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Stranden en duinen ontstaan door het aanspoelen en vervolgens opwaaien van zand.
Door de overheersende zeestromingen en windrichting zal het zand (in theorie) aan één kant van het eiland "aankomen" terwijl het eiland aan de andere zijde afkalft.
Theoretisch verplaatsen de eilanden zich dan ook, maar in de praktijk wordt door beheer dit proces gestuurd in de gewenste richting door kustbescherming en aanplant van helmgras.

Grtz. Koos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vorige beantwoorder vertelde geen onzin. Dat proces van duinvorming heeft zich bij de waddenzee voltrokken ter hoogte van de waddeneilanden en dus niet aan de kustzijde van Friesland en Groningen. Die waddeneilanden waren verhoogde zandplaten, die al het aanspoelende zand vasthouden. Als we over 10000 jaar de waddenzee bekijken, zal hij waarschijnlijk verzand en droog zijn en de eilanden en het vasteland aan elkaar vastzitten.
In de rest van Nederland heeft zich een dergelijk proces ook voorgedaan. Ook daar was ooit water tussen de duinen en het vasteland. Dat is vaak, voordat het van nature kon verzanden, ingepolderd.