Waarom worden er bij volle (en nieuwe) maan meer babies geboren?

Zie bijv.
http://www.wanneerbenikgeboren.info/babyenmaan.htm voor een onderzoek

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Als het op het internet staat dan is het waar.
Niet dus.

Echte wetenschappelijke onderzoeken onder grote aantallen
geboorten wijzen uit dat er geen enkel verband is.
En dat is logisch.

"The belief that there are more births during a full moon persists today among many educated people. Scientific studies, however, have failed to find any significant correlation between the full moon and number of births (Kelly and Martens 1994; Martens et al.1988 ). In 1991, Benski and Gerin reported that they had analyzed birthdays of 4,256 babies born in a clinic in France and "found them equally distributed throughout the synodic (phase) lunar cycle" (Kelly, et al. 1996: 19). In 1994, Italian researchers Periti and Biagiotti reported on their study of 7,842 spontaneous deliveries over a 5-year period at a clinic in Florence. They found "no relationship between moon phase and number of spontaneous deliveries" (ibid.)."
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is een buitengewoon hardnekkig stukje bijgeloof dat op de een of andere manier maar de ronde blijft doen (zoals ook vele andere bakerpraatjes), maar statistisch blijkt het niet op te gaan. Bij nieuwe of wassende of afnemende maan worden gemiddeld net zo veel kinderen geboren. Het tijdstip van geboorte heeft namelijk niks met de maan te maken, maar alles met het tijdstip van de bevruchting.

Gelukkig is ook dat antwoord op Internet te vinden. Nu zelfs meerdere keren ;-)

Het bakerpraatje dat er 's nachts meer kinderen worden geboren blijkt trouwens ook niet op te gaan, hoewel daar nog wel een plausibele verklaring voor lijkt te zijn ; 's nachts is de moeder rustig en veilig, en bevallen onder drukte en stress is een hachelijke zaak. Zou dus best voor de hand liggen dat kinderen eerder 's nachts geboren worden. Maar helaas. Er komen er absoluut meer en relatief evenveel bij daglicht te voorschijn. Zeker nu het aantal kunstverlossingen (vrijwel altijd overdag) toeneemt, wordt het aantal dag-geboortes zelfs onevenredig groot. Keizersnedes en tangverlossingen doen ze nu eenmaal liever niet 's nachts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger in de tijd zonder pilgebruik e.d., was de volle maan een teken van vruchtbaarheid. Of er door de volle maan meer bevruchtingen plaatsvonden, kan ik je niet zeggen, maar de vreugdefeesten rondom volle maan zullen zeker een bijdrage hebben geleverd. :-)
Evenzo zullen de bevallingen bij volle maan meer hebben plaatsgevonden. Echter tegenwoordig worden bevallingen ingeleid, keizersnedes gezet en vooral bevruchtingen 'geregeld/gestuurd' zodat de statistiek geen zuiver beeld geeft (maar welke statistiek geeft dat wel?).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De maan en levensstromen

De maan heeft invloed op alle ‘waterzaken’ hier op de aarde, zoals eb en vloed, regen, de sapstromen in planten en de voortplanting. "

OK, internet is niet wetenschappelijk bewezen, maar kan het daarom niet?
Wij mensen bestaan ook voor 70% uit water, waarom zou de maan daar geen invloed op hebben? Terwijl het een hele oceaan kan trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Waarom denk je dat de aantrekkingskracht van de maan alleen invloed heeft op water? Die trekt aan alles, ook aan je oor en aan je eettafel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt natuurlijk gelijk. Toch zal water als een wat meer losse stof wat meer op reageren dan vaste stoffen. Kortom elke stof reageert op zijn eigen wijze.
Het is allemaal bijgeloof en grote onzin.Baby s worden geboren 9 maanden na de bevruchting .En volle maan of niet.Het is een droog brok steen in de vorm van een bol die beschenen wordt door de zon.Waarom zou een volle maan wel gelden voor babys en niet voor , laten we zeggen de geboorte aantallen bij zee crabben?De enige invloed die de maan heeft op de aarde is Eb en vloed.En wil je geloven dat de aantrekkings kracht van de maan invloed op het aantal geboortes wil hebben kan je ook een magneet in je broekzak steken.Eigenlijk stel je in je vraag al vast dat de maan die invloed al heeft.maar Vraag je eens af, is je stelling waar?