Vanaf ongeveer welke snelheid, zal een kogel(tje) daadwerkelijk inslaan? Laten we zeggen op een varken...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ligt eraan, wat voor kogel, welke afstand, hoe veel kruit er in de huls zat.
Bedoel je met inslaan het doorboren?

Voor het doorboren is een bepaalde energie (E) nodig.
Dit is te berekenen met de formule E=m*v^2

Op internet kun je vast wel vinden wat de minimale kinetische energie moet zijn voor het doorboren van vlees..
Plot de ingevulde formule in je rekenmachine, en vul voor de v (x) in.
De x-waarde die als bijbehorende y de door jou gevonden minimale waarde heeft staat voor de benodigde snelheid.
Maar dan nog is je vraag een beetje raar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een varken heeft een dikke speklaag die veel meer energie nodig om te doorboren dan bv. een rat. Meer energie hangt samen met de massa en snelheid van het projectiel en het inslaan/doorboren is ook afhankelijk van de vorm van het projectiel. Inslaan of doorslaan/doorboren?

Voor de jacht kun je wel ervaringen lezen, wat er nodig is om een varken/zwijn te jagen (een zwijn is nog lastiger, aangezien deze een dikke vacht heeft die een kogel goed remt). Goed, bij de jacht gaat het niet enkel om doorboren van een kogel, maar om het dier zo te doden, dat het vlees nog bruikbaar is en het beest niet nog minuten lang rond rent.
http://www.wbesusterengraetheide.nl/Zekerheid%20bij%20drukjachten.htm
De energie die gebruikt wordt is ca. 3000 Joule voor een zwijn. Gangbare kogels wegen ca. 11 gram. Dat is best veel. Vergelijk dit maar eens met de ca. 15-50 Joule energie wat een luchtdrukgeweer afgeeft.